Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

Ξαναπατάω γη!

Ξαναπατάω γη!





Γεννήθηκα και ζω σε νησί, τη Σαλαμίνα. Μεγάλωσα σε σπίτι με αυλή(με γάτες και κοτόπουλα) και σε γειτονιά με κεραμίδια.



Είχα, δηλαδή, από μικρός, επαφή με τους χωματόδρομους, τις αλάνες, αλλά και τις κεραμοσκεπές, όπου για εμάς – παρέα με τις κεραμιδόγατες – ήταν ο τόπος του παιχνιδιού μας, μα και της διαδρομής μας για να πάμε στην άλλη γειτονιά!




Το 1973 αποκτήσαμε κι εξοχικό, σ’ ένα αγρόκτημα με ελιές(2 στρεμμάτων), που είχαμε σε μια περιοχή, έξω από την πόλη της Σαλαμίνας, στο Ρέστη. Τότε, ήταν πραγματικά εξοχική περιοχή! Δηλαδή ο δρόμος ήταν χωμάτινος, και δεν υπήρχε ρεύμα, νερό και τηλέφωνο… Φωτιζόμασταν στο σπίτι με λάμπες λουξ και μετακινούμασταν με λάμπες θυέλλης. Είχαμε ένα ψυγείο πάγου(με παγοκολώνα) για την διατήρηση των τροφίμων, κι ο πατέρας μου, είχε κάνει μια πατέντα σε μια φορητή ασπρόμαυρη τηλεόραση, που είχε φέρει από το εξωτερικό(ήταν ναυτικός), όπου δούλευε(«ηλεκτροδοτούνταν») με μπαταρία αυτοκινήτου! Νερό πόσιμο είχαμε σε δεξαμενές και μπιτόνια από το νερουλά. Αυτές ήταν οι, χωριάτικες, συνθήκες, όπου μεγάλωσα – παράλληλα – τα καλοκαίρια, τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, στο εξοχικό, 50 μέτρα από τη θάλασσα και κάτω από τους πρόποδες του βουνού.


Στην περιοχή υπήρχαν μόνο 3-4 ακόμα σπίτια(τώρα πια έχει γίνει ένας συνοικισμός, με εργατικές κατοικίες και νηπιαγωγείο), ενώ δίπλα μας, υπήρχε ένα μεγάλο χωράφι με στάχυα(50 στρεμμάτων), όπου το βράδυ μας επισκέπτονταν αλεπούδες και τις ταΐζαμε.


                                                                          (1973)
                                                                         

Η περιοχή είχε πολλούς γλάρους(κι έχει ακόμα), κοράκια, καρακάξες, δεκαοχτούρες, περιστέρια, σπουργίτια, φλώρια, σπίνους, καρδερίνες, μέχρι και μυγοχαύτες, και τα βράδια κουκουβάγιες και νυχτερίδες. Που και που, έβλεπες και κάνα τσαλαπετεινό ή καμιά πέρδικα και ορτύκια. Και βέβαια, υπήρχαν διάφορα είδη φιδιών(δεντρογαλιές κι αστρίτες), ποντίκια κι αρουραίοι του αγρού, αλλά και βατράχια στα στάσιμα νερά.


Μέσα στο κτήμα είχαμε σκυλιά(μέχρι και 5 μια εποχή), γάτες(μέχρι και 18 μια εποχή), κότες, πάπιες, χήνες, γαλοπούλες, κουνέλια, περιστέρια(σε περιστερώνα) και πολλές χελώνες και σκαντζόχοιρους, που μπαινόβγαιναν, ελεύθερα, από τα μικρά κενά του συρματοπλέγματος της περίφραξης.





                                                               (ταΐζω τις γάτες / 1977)





Είχαμε και τον τσοπάνη της περιοχής, συντοπίτης μας, γνωστός του παππού μου και του πατέρα μου, όπου είχε τη στάνη του στους πρόποδες του βουνού. Έφερνε τα πρόβατα για βοσκή στο διπλανό χωράφι, αλλά, αρκετές φορές, τα έβαζε και στο κτήμα μας.



                                                                         (1973)


Πολλά βράδια(μόλις σουρούπωνε), πηγαίναμε, με τις λάμπες θυέλλης στη στάνη(ήταν η ώρα που μάζευε τα πρόβατα και τα άρμεγε) για να πάρουμε φρέσκο πρόβειο γάλα. Μου έχει χαραχτεί, ανεξίτηλα, στη μνήμη μου, αυτή η διαδρομή, μέσα στο σούρουπο, με τις μυρωδιές του και τους ήχους της φύσης, των ζώων και των πουλιών που κούρνιαζαν.


Έτσι μεγάλωσα… μέχρι να γίνω έφηβος κι ενήλικος(18άρης) να αποκτήσω μηχανή(κι αργότερα αυτοκίνητο), και τις βόλτες στην ακροθαλασσιά και τα βουνά, να τις αντικαταστήσουν, η πόλη κι οι καφετέριες…


Πέρασαν τα χρόνια, πανεπιστήμιο(περίοδος όπου έμενα μόνιμα στον Πειραιά), αλλά, παρότι, δεν είχα κόψει τις βόλτες στο εξοχικό, κακά τα ψέμματα, είχα γίνει άνθρωπος της πόλης… Έπρεπε να περάσουν τα στάδια της «τρέλας» των νιάτων, του γάμου και της οικογένειας με τα μωρά(μέχρι να «σταθούν στα πόδια τους» τα τρία παιδιά μου), ώστε να νοσταλγήσω, τους, συστηματικούς φυσιολατρικούς περιπάτους μου, και να τους ξεκινήσω ξανά! Μόνος εξοπλισμός, ένα παγούρι με νερό και μια φωτογραφική μηχανή.



(Ξανα)πατάω γη


Τώρα, που το πρώτο μου παιδί, το αγόρι, έγινε 9 χρονών, σκέφτηκα, να τον βάλω «να πατήσει γη» και μαζί του ξανά κι εγώ. Έτσι, καθιερώσαμε, τα Σάββατα, τις πεζοπορίες και τις «ορειβασίες». Ένα Σάββατο πήγαμε, μαζί, και με το σκύλο του, το Ρήγα, παρέα, στην – έρημη πια – στάνη των παιδικών μου χρόνων. Ήταν, γι’ αυτόν, μια πρωτόγνωρη εμπειρία, και, για μένα, ένα νοσταλγικό ταξίδι στο παρελθόν(μου).





Αφήνοντας τα σπίτια


Τραβήξαμε την ανηφόρα, του ασφαλτόδρομου πλέον, αφήνοντας, σιγά – σιγά, πίσω μας, τον συνοικισμό, με τα σπίτια, το τσιμέντο του κι όλη την ανθρώπινη βουή. Τελευταίος μας «αποχαιρέτησε», ένας συμπαθής αδέσποτος σκυλάκος…




 Ήδη η στάνη, προορισμός, φάνταζε σαν κάδρο φωτογραφίας.




Μπαίνοντας στο «γήινο πεδίο», στα χωράφια, δηλαδή, με τα αγριόχορτα, είδαμε και τις γατούλες που ζουν σε ημιάγρια κατάσταση στο μεταίχμιο, πόλης και φύσης. Δεν είναι, δηλαδή, αγριόγατες, αλλά, είναι αδέσποτες γάτες «που δεν πιάνονται»(ευτυχώς, ίσως, γιατί γλυτώνουν από την απόχη του μπόγια, αλλά, καμιά φορά κι από την – ακούσια – θανάσιμη αγκαλιά, «φιλόζωων και φιλοζωϊκών»).




Αυτές οι αξημέρωτες γάτες, αναπαράγονται και μπορούν να ζήσουν αυτόνομα, στα «σύνορα», πόλης – αγρού, αφού κυνηγάνε από ποντίκια και σπουργίτια, μέχρι ακρίδες και τζιτζίκια(τα καλοκαίρια), χωρίς, φυσικά, να τους λείπει η πρόσβαση στα ανθρώπινα φαγητά που πετάμε «πλουσιοπάροχα» στα σκουπίδια…





Στο δρόμο προς τη στάνη


Όσο ανηφορίζαμε, πατάγαμε όλο και περισσότερο χώμα και μυρίζαμε τον αέρα του βουνού, των λουλουδιών και των δέντρων, ενώ, το θόρυβο των αυτοκινήτων και της πόλης, τον διαδέχονταν κελαηδίσματα πουλιών, ήχοι ζουζουνιών και το θρόισμα πεύκων κι αγριελιών.




Στη στάνη


Η στάνη, με τους διάφορους χώρους της, ήταν έρημη, άλλα όχι εντελώς εγκαταλελλειμένη. Μπορεί, πια, ο τσοπάνης να πηγαίνει σε άλλες περιοχές το κοπάδι του για βοσκή, αλλά διατηρεί, σε κάποια κατάσταση, το κονάκι του, με τα χειμαδιά και τους άλλους χώρους.






Και, βέβαια, το σπιτάκι του, είναι εκεί, όπως το θυμάμαι...





...καθώς κι ο χωριάτικος φούρνος… που τον βρίσκω στη θέση του ύστερα από σχεδόν 35 χρόνια!



             
                 (εγώ - με το καπέλο - τη σκυλίτσα μου, την Ίρμα, κι έναν φίλο μου το 1977)



                                                                        (2014)

Ο γιος μου κοίταζε με πρωτόγνωρη περιέργεια το κάθε τι, και με βομβάρδιζε με ερωτήσεις! Ο Ρήγας, ελεύθερος, χωρίς αλυσίδα, χαιρόταν κι αυτός το βουνό, τρέχοντας και παίζοντας, αλλά χωρίς να απομακρύνεται από κοντά μας, κι είναι μόλις 6-7 μηνών.


Προς την «αετοφωλιά»


Αφήνοντας τη στάνη, λίγο πιο ψηλά, υπάρχει η «αετοφωλιά». Έτσι λέγαμε, μικροί, δυο πεύκα μόνα τους όπου σχηματίζουν έναν «θρόνο», με θέα τόσο προς τη θάλασσα και την πρωτεύουσα του νησιού...






...ενώ, η κορυφή δείχνει να κρέμεται από πάνω μας και να μας προ(σ)καλεί.





Σε επόμενη, πιο χειμωνιάτικη κι οργανωμένη, σαββατιάτικη, έξοδό μας, θα την «(ξανα)κατακτήσουμε… το υποσχέθηκα στο γιο μου, τον Παναγιώτη!


Τη λέγαμε «αετοφωλιά», γιατί, παλιά, βλέπαμε πάνω απ’ τα δυο αυτά πεύκα να πετάνε γεράκια… Τώρα ήταν ένα ήσυχο σημείο όπου ξαποστάσαμε και ρεμβάσαμε… και, βέβαια, παίξαμε με το Ρήγα, κι, ιδίως, ο Παναγιώτης!








Κατάβαση κι επιστροφή



Η ώρα πέρασε γρήγορα, όμως, κι έπρεπε να ξαναγυρίσουμε στο εξοχικό, για να φύγουμε και να επιστρέψουμε στους ρυθμούς της πόλης, στο διαμέρισμα, εγώ στον υπολογιστή και τα παιδιά στο Nickelodeon…


Στην κατάβαση μας περίμενε μια έκπληξη! Βρήκαμε ένα δέρμα φιδιού, ανάμεσα σε πέτρες, στις οποίες, προφανώς, είχε τριφτεί το φίδι, για να γίνει η διαδικασία, της αλλαγής του δέρματός του, η έκδυση, όπως λέγεται επιστημονικά. Εμείς, στο νησί, το λέμε «πουκάμισο», κι ανέφερα στο γιο μου, ότι οι παππούδες το θεωρούσαν φυλαχτό και το έπαιρναν όταν το έβρισκαν! Το πήρε κι ο γιος μου, βέβαια, όχι για φυλαχτό, αλλά ως ένα αξιοπερίεργο(γι’ αυτόν) εύρημα, για να το βάλει στο δωμάτιό του. Πρώτα, φυσικά, το φωτογραφήσαμε, στη θέση που το έβγαλε, αλλάζοντας το δέρμα του, το φίδι.





Η δική μου έκπληξη ήταν το μικρό κυκλάμινο, που το φωτογράφησα, και το «πήρα» μόνο ως εικόνα, για την επιστροφή, να μου θυμίζει την ομορφιά και το χρώμα, αφού επιστρέφαμε προς το γκρίζο…






Η μικρή αυτή πεζοπορία μας, ενθουσίασε, τόσο το γιο μου, όσο και το σκύλο μας, που χοροπήδαγε από τη χαρά του. Το μεσημέρι, στο τραπέζι του φαγητού, άφησα τον γιο μου, να διηγηθεί – στις αδερφές του και στη γιαγιά - όλα όσα γράφω εγώ, με τον δικό του παιδικό τρόπο κι ενθουσιασμό.


Εγώ απολάμβανα τη φασολάδα με το χωριάτικο(από ξυλόφουρνο ψωμί), έχοντας εικόνα στα μάτια μου, το κυκλάμινο κι ένα, αγαπημένο μου, τραγούδι γι’αυτό.

https://www.youtube.com/watch?v=EjwgJys6FoM


Θυμήθηκα και μια φίλη τραγουδοποιό(που της αφιερώνω αυτό το «οδοιπορικό»), που μου έλεγε, πως ένας γνωστός μας τραγουδοποιός, της είχε πει το εξής, σωστό : οι σύγχρονοι άνθρωποι των πόλεων που πατάνε μόνο στο τσιμέντο, δεν γειώνονται… Να προσπαθείτε, λοιπόν, να γειωνόσαστε! Να πατάτε και στη γη! Θα καταλάβετε, αμέσως, τη μεγάλη διαφορά μέσα σας…





Τάσος Καραντής   

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014

«Έξοδος της ελληνικής αλεπούς από τα θηρεύσιμα είδη κι ένταξή της στα προστατευόμενα είδη»

«Έξοδος της ελληνικής αλεπούς από τα θηρεύσιμα είδη κι ένταξή της στα προστατευόμενα είδη»




https://secure.avaaz.org/el/petition/ELLINIKO_KOINOVOYLIO_Exodos_tis_ellinikis_alepoys_apo_ta_thireysima_eidi_1/

Ζητάμε : νομοθετική ρύθμιση για την έξοδο της ελληνικής αλεπούς από τα θηρεύσιμα είδη και την ένταξή της κι ένταξή της στα προστατευόμενα είδη.


Γιατί είναι σημαντικό;


1) Ενώ έχει(από το 1992) αποχαρακτηριστεί από «βλαβερό είδος»(σκοτώνονταν, μέχρι τότε, 50.000(!) αλεπούδες το χρόνο!), παραμένει στα «θηρεύσιμα είδη». Θεωρείται απειλούμενο είδος(έστω ελάχιστης ανησυχίας) της ελληνικής πανίδας, αλλά και μη εκτιμημένο (ΝΕ - Not Εvaluated), δηλαδή, η αλεπού ανήκει στα είδη, που δεν ήταν δυνατόν να αξιολογηθεί ως προς τα σχετικά κριτήρια του «ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΩΝ ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΩΝ ΖΩΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» της Διεθνούς Ένωσης Προστασίας της Φύσης(IUCN).


2) Είναι πολύτιμος σύμμαχος για τους καλλιεργητές, καθώς συμβάλλει στον περιορισμό των ζημιών από τα ποντίκια.


3) Η λαϊκή εντύπωση, ότι η αλεπού καταστρέφει τα κονικλοτροφεία (κουνελοτροφεία) και τα κοτέτσια των ανθρώπων είναι υπερβολική, καθώς, σύμφωνα με σχετικές μελέτες, η διατροφής της κόκκινης αλεπούς αποτελείται:


• Κατά 48,4% από φρούτα και καρπούς με κουκούτσια
• Κατά 27,2% από μικρά τρωκτικά
• Κατά 6,5% από λαγούς και κουνέλια
• Κατά 3,1% από μικρά πουλιά
• Κατά 3,1% από έντομα
• Κατά 11,7% από άλλα είδη (κυρίως σκουλήκια και ψάρια)



4) Η αλεπού δεν παρουσιάζει εχθρική συμπεριφορά και είναι εξαιρετικά σπάνιο να συμβεί απρόκλητη επίθεση σε άνθρωπο.



Ζητάμε : νομοθετική ρύθμιση για έξοδο της ελληνικής αλεπούς από τα θηρεύσιμα είδη κι ένταξή της στα προστατευόμενα είδη.


Η ελληνική αλεπού ανήκει σ’ αυτήν την κατηγορία της Κόκκινης Αλεπούς, και, ενώ έχει(από το 1992) αποχαρακτηριστεί από «βλαβερό είδος»( σκοτώνονταν, μέχρι τότε, 50.000(!) αλεπούδες το χρόνο!),), παραμένει στα «θηρεύσιμα είδη». Θεωρείται απειλούμενο είδος(έστω ελάχιστης ανησυχίας) της ελληνικής πανίδας, αλλά και μη εκτιμημένο (ΝΕ - Not Εvaluated), δηλαδή, η αλεπού ανήκει στα είδη, που δεν ήταν δυνατόν να αξιολογηθεί ως προς τα σχετικά κριτήρια του «ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΩΝ ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΩΝ ΖΩΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» της Διεθνούς Ένωσης Προστασίας της Φύσης(IUCN). Κι όμως έχει περάσει στα «θηρεύσιμα είδη», χωρίς περιορισμό ημερών κυνηγίου της και χωρίς περιορισμό αλεπούδων, ανά κυνηγό/έξοδο(Βλ. ρυθμίσεις θήρας του Ελληνικού Δασαρχείου για την κυνηγετική περίοδο 2014-2015).


Η ελληνική(Κόκκινη Αλεπού) μπορεί να προσαρμοστεί επιτυχώς στην ανθρώπινη παρουσία και να εξημερωθεί, διότι διαθέτει χρωμοσώματα «ήμερης συμπεριφοράς», όπως έχει ανακαλυφτεί από τους γενετιστές, κι έχουν γίνει – επιτυχημένα – από τον Ρώσο γενετιστή Dmitri Belyaev (1917-1985) προγράμματα εξημέρωσής της, όπου πλέον, έχει δημιουργηθεί ένα νέο είδος πλήρως εξημερωμένο,που σε πολλά κράτη(ΗΠΑ, Ρωσία, Αγγλία, κλπ.) έχει ενταχθεί στην κατηγορία των κατοικίδιων ζώων. Εξάλλου, σύμφωνα με έρευνες του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, η εξημέρωση της αλεπούς, από τον προϊστορικό άνθρωπο, προηγήθηκε από εκείνη του σκύλου*.


Δεν θέλουμε να φέρουμε την ελληνική αλεπού από το βουνό στο σαλόνι. Να την βγάλουμε από τα «θηρεύσιμα είδη» θέλουμε και να την περάσουμε στα «προστατευμένα είδη». 


Ο αγώνας μας κι ο στόχος μας είναι η έξοδός της από τα «θηρεύσιμα είδη» κι η ένταξή της στα «προστατευμένα είδη» της ελληνικής πανίδας. 


*Αυτό(περί ήμερης συμπεριφοράς και δυνατότητας εξημέρωσης) επισημαίνεται(παραπάνω) ως ένας ακόμη λόγος για τη μη θήρευσή της, αφού η αλεπού δεν παρουσιάζει εχθρική συμπεριφορά και είναι εξαιρετικά σπάνιο να συμβεί απρόκλητη επίθεση σε άνθρωπο. Απεναντίας, μπορεί να προσαρμοστεί επιτυχώς στην ανθρώπινη παρουσία και μερικές φορές να ευδοκιμήσει σε περιοχές με έντονη ανθρώπινη δραστηριότητα. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, ορισμένες αλεπούδες έχουν εμφανιστεί ακόμα και στα προάστια πολλών μεγαλουπόλεων, σε πολλά κράτη.

https://secure.avaaz.org/el/petition/ELLINIKO_KOINOVOYLIO_Exodos_tis_ellinikis_alepoys_apo_ta_thireysima_eidi_1/

Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2014

Είδα τη μουσική παράσταση «Προς την Επόμενη Θάλασσα»

Είδα τη μουσική παράσταση «Προς την Επόμενη Θάλασσα»




Η μουσική παράσταση «Προς την Επόμενη Θάλασσα», συνεχίζει, φέτος, για δεύτερη χρονιά, το ταξίδι της στις μουσικές σκηνές της Αθήνας.

Ξεκίνησε, το Σεπτέμβρη από το «Ρυθμός Stage» και συνέχισε, τον Οκτώβρη, στο «Gialino Up Stage», ως και το πρώτο Σάββατο του Νοέμβρη, όπου την (ξανά)παρακολούθησα.

Το ταξίδι «Προς την επόμενη» είναι νυχτερινό, ο απόπλους του ξεκίνησε, μετά τις 11 το βράδυ, για να ολοκληρωθεί – με μια μικρή «στάση»(- διάλειμμα) -  με κατάπλου γύρω στις 2.

Το πλήρωμα παραμένει το ίδιο(Νίκος Καλλίνης – Πέτρος Συνοδινός – Σαββέρια Μαργιολά – Μαρία Σαχπασίδη – Δημήτρης Αιγινίτης) στον βασικό του κορμό, με την προσθήκη του Κωνσταντίνου Νιχωρίτη στο μπάσο. Οι επιβάτες, σε κάθε νέο ταξίδι αυξάνουν, και, τη βραδιά της 1ης Νοέμβρη 2014, το «Gialino Up Stage» ήταν κατάμεστο, με το πλήρωμα(καλλιτέχνες) και τους επιβάτες (όλους εμάς) να συνταξιδεύουμε μουσικά, σε μια ακόμα πορεία, συντροφικής ατμόσφαιρας, προς άλλη μια «Επόμενη Θάλασσα».



Το «πλοίο»(= πρόγραμμα) είναι, πλέον, γνωστό, αφού απαρτίζεται από τα «θαλάσσια χρόνια» του κάθε μέλους του πληρώματος, με κυρίαρχο μοτίβο την ακουστική και κυρίως την ηλεκτρική μπαλάντα, ενώ δεν λείπουν τα γνωστά, αλλά και καινούργια κομμάτια, που  μπλέκονται με ροκ ήχους και διασκευές.

Βέβαια, η μπάντα είναι, βασικά, ηλεκτρική(ηλεκτρικές κιθάρες και μπάσο, ντραμς και πλήκτρα), αλλά «την παίρνει» να διασκευάζει και να αποδίδει, με ξεχωριστό τρόπο, από το «Καίγομαι και σιγολιώνω», μέχρι το «Πέντε μάγκες στον Περαία», ως το σπουδαίο του Τσιτσάνη «Της ταβέρνας το ρολόι».




Κατά τα άλλα, με αρκετή δουλειά(που φαίνεται στο πρόγραμμα κι ακούγεται στις ενορχηστρώσεις και τις ερμηνείες), το δεύτερο αυτό ταξίδι καταφέρνει να είναι ανανεωμένο – και κάθε βραδιά διαφορετικό – με βασικό κορμό τα τραγούδια της μουσικής ταινίας του, πάντα παρών(σε κάθε live), Γιώργου Πολυμενάκου, «Το τελευταίο πέρασμα», με τα, ιδιαίτερα κι εμπνευσμένα, κομμάτια του Πέτρου Συνοδινού, τις επιτυχίες των «Εκείνος + Εκείνος», μέσω της φωνής του Νίκου Καλλίνη, ο οποίος – όπως κι όλοι – είναι ένας πολύ ζεστός και φιλικός οικοδεσπότης, με τα τραγούδια(επιλογές και διασκευές) από τις δυο δισκογραφικές δουλιές της Σαββέριας Μαργιολά και την, έκπληξη, νεαρή Μαρία Σαχπασίδη, να κερδίζει την αφοσίωσή μας στο «Τι έχω να χάσω», αλλά και σε άλλα κομμάτια και ξένες διασκευές, με τη ζωντάνια, τη φρεσκάδα και την καθαρότητα των νιάτων της.






Η Σαββέρια Μαργιολά, αυτή η πανέμορφη ύπαρξη, και, κυρίως, καλλιτεχνική περσόνα, σε μαγεύει ως μια… «καλή σειρήνα» στο «Σε ποια θάλασσα αρμενίζεις», ενώ κερδίζει το θαυμασμό, την αγάπη σου και την εκτίμηση σου, προς την ανεκτίμητη – μεγάλων δυνατοτήτων – κι εκπληκτικής χροιάς φωνή της. Είναι μια μεγάλη ερμηνεύτρια και βαδίζει, με σταθερά βήματα, στο δρόμο της μεγάλης τραγουδίστριας. Είναι ένα απόκτημα του τραγουδιού μας, που συνδυάζει μεγάλο ταλέντο, με μεγάλη ωριμότητα και ήθος(ως καλλιτέχνης κι ως άνθρωπος), σ’ ένα χώρο και χρόνο, που σπανίζουν και τα έχουμε τόσο ανάγκη.







Βέβαια, οι επιτυχίες των «Εκείνος + Εκείνος», μέσα από, της από καρδιάς, ερμηνείες του Νίκου Καλλίνη(«Χειμωνιάτικα μπαρ», «Παραισθήσεις», «Τα λόγια κομμάτια κ.ά.) – με έκπληξη το «Μια γυναίκα μόνο ξέρει»(μαζί με τη Σαββέρια Μαργιολά) – και, παράλληλα, σε τέλειο συγχρονισμό με τα τραγούδια του Πέτρου Συνοδινού, αλλά και των κιθάρων των δύο(γεμίζουν με τις δυο τους κιθάρες το χώρο, δημιουργώντας τον ήχο μιας πολυμελούς ορχήστρας), που τις βάζουν γερά θεμέλια ο Δημήτρης Αιγινίτης με τα ντραμς του κι ο Κωνσταντίνος Νιχωρίτης με το μπάσο του, ενώ, η Μαρία Σαχπασίδη με τα πλήκτρα της βάζει κι αυτή τις δικές της, απαραίτητες, πινελιές.


Η παράσταση «Προς την Επόμενη Θάλασσα», πέρα από όλα τα παραπάνω μουσικά, που περιέγραψα, διαθέτει κι ένα μεγάλο ατού, την άριστη χημεία, όλων, επί σκηνής, σε συνδυασμό με μια «συντροφικότητα και δημοκρατικότητα» - αν θα το έθετα με πολιτικούς όρους – που συμπαρασύρει και τον ακροατή στη δημιουργία μιας παρέας, ενός πληρώματος, πραγματικών συντρόφων, για να γυρίσω στα ναυτικά.



Αυτό το θαλασσινό δέσιμο, που χαρακτηρίζει όλο το σχήμα της «Επόμενης Θάλασσας», είναι κι η μοναδικότητά του, που μας κάνει να του ζητάμε όλο και περισσότερα ταξίδια προς «επόμενες θάλασσες».

Ραντεβού στο επόμενο και με νέα τραγούδια!




Που : «Gialino Up Stage», Λεωφόρος Συγγρού
Πότε : Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2014-11-04

Τάσος Καραντής

Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΛΕΠΟΥ ΚΑΙ Η ΟΜΑΔΑ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΤΗΣ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΛΕΠΟΥ ΚΑΙ Η ΟΜΑΔΑ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΤΗΣ




Vulpes η επιστημονική ονομασία της, γνωστή ως fox(από την αγγλική γλώσσα) διεθνώς, για, εμάς, στην Ελλάδα, είναι η αλεπού μας, γνωστή από τους «Μύθους του Αισώπου», ως τις μέρες μας, μέσα από τα παραμύθια και τις λαϊκές παροιμίες.




Η αλεπού ανήκει στην οικογένεια Κυνίδες(Κυνοειδή/Canidae), κι εμφανίστηκε στη Γη πριν από 400.000 χρόνια.


Περιγραφή της Κόκκινης Αλεπούς

Το πιο γνωστό είδος της(όλα τα είδη των αλεπούδων, εξωτερικά μοιάζουν λίγο με τον σκύλο, αλλά η ουρά της είναι πολύ πιο φουντωτή και το τρίχωμά της πιο πυκνό, ενώ και το ρύγχος της πιο μακρόστενο) είναι η Κόκκινη Αλεπού, της οποίας το τρίχωμα είναι κοκκινωπό, με μαυριδερά το πίσω μέρος των αυτιών της και το μπροστινό μέρος των ποδιών της, ενώ το άκρο της ουράς της είναι πάντα λευκό και φουντωτό. Το βάρος της κυμαίνεται μεταξύ 2 και 12 κιλών, και το μήκος του σώματός της (εκτός της ουράς) κυμαίνεται ανάμεσα στα 49 και τα 90 εκατοστά.






Η διατροφή της

Είναι παμφάγο ζώο και τρέφεται με πολλά είδη τροφής, εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους.
Μερικές φορές μπορεί να θεαθεί και την ημέρα, ακόμα και σε κέντρα χωριών ή κωμοπόλεων, αλλά κυκλοφορεί περισσότερο την νύχτα για να βρει την τροφή της. Σκάβει λαγούμια ή χρησιμοποιεί άλλων ζώων και έχει την χαρακτηριστική συνήθεια να θάβει υπολείμματα τροφής όταν έχει περίσσευμα, για να τα φάει αργότερα.
Είναι παμφάγο ζώο και τρέφεται με πολλά είδη τροφής, εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους. Κυρίως προτιμά καρπούς ή άλλες φυτικές τροφές, ενώ τρέφεται και με ποντίκια και γενικώς τρωκτικά που μοιάζουν με ποντίκια και γι' αυτό θεωρείται ευεργετική σε περιοχές με αρουραίους. Επίσης, είναι και πολύτιμος σύμμαχος για τους καλλιεργητές, καθώς συμβάλλει στον περιορισμό των ζημιών από τα ποντίκια. Μάλιστα έχει υπολογιστεί ότι η κάθε κόκκινη αλεπού καταναλώνει κάθε χρόνο από 6.000 έως 10.000 αρουραίους, ποντίκια και τυφλοπόντικες.
Συχνά τρώει και κουνέλια, λαγούς και πτηνά, καθώς επίσης και ασπόνδυλα ζώα (έντομα κλπ.), ενώ πολλές φορές καταστρέφει τα κονικλοτροφεία (κουνελοτροφεία) και τα κοτέτσια των ανθρώπων, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζεται εχθρικά από τους κτηνοτρόφους και τους πτηνοτρόφους.
Ωστόσο, αυτή η λαϊκή εντύπωση είναι μάλλον υπερβολική, καθώς σύμφωνα με σχετικές μελέτες, η διατροφής της κόκκινης αλεπούς αποτελείται:

Κατά 48,4% από φρούτα και καρπούς με κουκούτσια
Κατά 27,2% από μικρά τρωκτικά
Κατά 6,5% από λαγούς και κουνέλια
Κατά 3,1% από μικρά πουλιά
Κατά 3,1% από έντομα
Κατά 11,7% από άλλα είδη (κυρίως σκουλήκια και ψάρια)



Η αναπαραγωγή της

Ο καιρός της αναπαραγωγής της αρχίζει τον Ιανουάριο με Φεβρουάριο, όπου μετά από 51 - 53 ημέρες, γεννιούνται 3 - 5 μικρά κουταβάκια.
Οι θηλυκές αλεπούδες έχουν μία φορά ανά έτος ορμονική περίοδο, διάρκειας μεταξύ 1 και 6 ημερών, ενώ η ωορρηξία είναι αυθόρμητη. Παρά το γεγονός ότι μία θηλυκή μπορεί να ζευγαρώσει με πολλά αρσενικά (που πολεμούν μεταξύ τους για να κατακτήσουν αυτό το δικαίωμα), τελικώς καταλήγει στη δημιουργία αναπαραγωγικής σχέσης με ένα μόνο.
Τα αρσενικά εφοδιάζουν με τρόφιμα τα θηλυκά μέχρι και λίγο μετά την γέννα και τελικώς αφήνουν μόνο του το θηλυκό με τα νεογέννητα μέσα σε ένα «μητρικό κρησφύγετο». Τα μικρά γεννιούνται τυφλά και ζυγίζουν το πολύ 150 γραμμάρια. Τα μάτια τους γίνονται πλέον ανοιχτά μετά από δύο εβδομάδες και τα μικρά δοκιμάζουν τα πρώτα αναγνωριστικά τους βήματα έξω από το κρησφύγετο. Η μητέρα τους τους φέρνει τροφή καθημερινά και κάθε φορά που γυρίζει στην φωλιά της ακολουθεί διαφορετικό δρόμο. Στην ηλικία των 2 μηνών βγαίνουν από την φωλιά και αρχίζουν να παίζουν με την μητέρα τους και μεταξύ τους. Στις δέκα εβδομάδες έχουν πλήρως απογαλακτιστεί. Σε ηλικία 6 - 12 μηνών, οι νέες αλεπούδες διασκορπίζονται και διεκδικούν τις δικές τους επικράτειες, αν και συνήθως δεν απομακρύνονται πολύ από την περιοχή οπού γεννήθηκαν. Η κόκκινη αλεπού φτάνει στη σεξουαλική ωριμότητα σε ηλικία δέκα μηνών.





Το προσδόκιμο της ζωής της

Η κόκκινη αλεπού μπορεί να ζήσει έως και 15 χρόνια σε «αιχμαλωσία». Αντίθετα, οι αλεπούδες στην άγρια φύση φτάνουν το μέγιστο τα 10 χρόνια, αλλά συνήθως ζουν πολύ σύντομη ζωή, κατά μέσο όρο 3 χρόνια, λόγω δυσμενών εξωτερικών παραγόντων(κυρίως το κυνήγι της).



Η σχέση της Κόκκινης Αλεπούς με τον άνθρωπο


Η κόκκινη αλεπού, κατά κανόνα, έχει μία ενστικτώδη δυσπιστία απέναντι στον άνθρωπο, που είναι εντονότερη σε όσες προέρχονται από την άγρια φύση, οι οποίες ενίοτε παρουσιάζουν και ενδείξεις φόβου, με αποτέλεσμα να μην θεωρούνται κατάλληλες για κατοικίδια. Ωστόσο, δεν παρουσιάζει εχθρική συμπεριφορά και είναι εξαιρετικά σπάνιο να συμβεί απρόκλητη επίθεση σε άνθρωπο. Απεναντίας, μπορεί να προσαρμοστεί επιτυχώς στην ανθρώπινη παρουσία και μερικές φορές να ευδοκιμήσει σε περιοχές με έντονη ανθρώπινη δραστηριότητα. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, ορισμένες αλεπούδες έχουν εμφανιστεί ακόμα και στα προάστια πολλών μεγαλουπόλεων, σε πολλά κράτη.
Ακόμα πιο ήμερη συμπεριφορά παρουσιάζουν όσες κόκκινες αλεπούδες είναι υπό αιχμαλωσία από μικρή ηλικία ή έχουν γεννηθεί υπό το καθεστώς αυτό. Στην πράξη, τέτοιες αλεπούδες μπορούν να αποκτηθούν ως κατοικίδιες και υπάρχει σε αρκετές χώρες μία σχετική και διαρκώς αυξανόμενη απήχηση. Αν και εξακολουθούν να διατηρούν ορισμένα από τα άγρια ένστικτα του είδους, μπορούν να αναπτύξουν έντονους συναισθηματικούς δεσμούς με τον άνθρωπο, καθώς επίσης και με γάτες και τις περισσότερες ράτσες σκύλων.





Η αλεπού ήταν ο καλύτερος φίλος του προϊστορικού ανθρώπου


Οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, με επικεφαλής τη δρα Λίζα Μάχερ του Κέντρου Ανθρώπινων Εξελικτικών Μελετών Λέβερχαλμ, ανέλυσαν ευρήματα από ένα προϊστορικό χώρο ταφής στην βόρεια Ιορδανία, στην τοποθεσία Ουγιούν-αλ-Χαμάμ, όπου ανακαλύφθηκε μια αλεπού θαμμένη μαζί με έναν άνθρωπο. Η ανακάλυψη γίνεται για πρώτη φορά και η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό PLoS ONE, σύμφωνα με το BBC.
Ο τάφος έχει ηλικία περίπου 16.500 ετών, δηλαδή είναι κατά 4.000 παλαιότερος από την αρχαιότερη γνωστή κοινή ταφή ανθρώπου με σκύλο, η οποία ανακαλύφθηκε στο Ισραήλ και αφορούσε μια γυναίκα που θάφτηκε με το σκυλάκι της.
Το εύρημα παραπέμπει στην ύπαρξη ενός στενού συναισθηματικού δεσμού ανάμεσα στο ζώο και τον άνθρωπο, ενώ υποθέτουμε ότι ο τελευταίος θα είχε εξημερώσει την αλεπού, η οποία υποχρεώθηκε να συνοδεύσει τον κύριό της στον τάφο, όταν αυτός πέθανε. Πρόκειται για την πρώτη γνωστή ταφή του είδους της και πιθανώς δηλώνει ότι, πολύ πριν οι άνθρωποι αρχίσουν να κυνηγούν αλεπούδες με τη βοήθεια εξημερωμένων σκύλων, οι αλεπούδες είχαν μια θέση στο πλευρό των ανθρώπων.



Η αλεπού έχει το χρωμόσωμα της «ήμερης συμπεριφοράς»


Οι Ρώσοι γενετιστές εξήγησαν το μηχανισμό εξημέρωσης των ζώων. Ανακάλυψαν στην ασημένια αλεπού ότι ένα μέρος του χρωμοσώματος είναι υπεύθυνο για την «ήμερη συμπεριφορά». Το DNA αυτού του μέρους είναι ακριβώς το ίδιο με το χρωμόσωμα του σκύλου, το οποίο είχε κάποτε ορίσει την εξέλιξη από λύκους σε ζώα, εξημερωμένα από τον άνθρωπο.

Οι ζωολόγοι για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν μπορούσαν να απαντήσουν στην ερώτηση γιατί κάποια ζώα εξημερώνονται και κάποια παραμένουν άγρια, παρ’ όλες τις προσπάθειες του ανθρώπου. Οι ειδικοί του Ινστιτούτου Κυτταρολογίας και Γενετικής του παραρτήματος της ΡΑΕ στη Σιβηρία έχουν βρει την απάντηση. Αποκρυπτογράφησαν το γονίδιο της εξημερωμένης ασημένιας αλεπούς και σημείωσαν τις αλληλουχίες του DNA, κοινές για τους σκύλους και τις αλεπούδες.




Εξημερωμένες αλεπούδες για κατοικίδια;


Ο Dmitri Belyaev(1917-1985) ήταν ένας Ρώσος επιστήμονας ο οποίος την δεκαετία του ’50 ανέλαβε στην τότε Σοβιετική Ένωση ένα αρκετά ενδιαφέρον project: να εξημερώσει την αλεπού. Συγκεκριμένα ασχολήθηκε με την εξημέρωση της ασημότριχης αλεπούς.
Η αλεπού (είδος Vulpes vulpes) είναι ένα ζώο που ανήκει στην ευρύτερη οικογένεια Canidae που συμπεριλαμβάνει τους λύκους και τους σκύλους. Παρ’ ολ’ αυτά οι αλεπούδες διαφέρουν αρκετά:  δεν γαβγίζουν ούτε “ουρλιάζουν”, αλλά έχουν εντελώς διαφορετικά καλέσματα — γενικά έχουν πολύ διαφορετική συμπεριφορά από αυτή των σκύλων και των λύκων. Επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζει πως οι αλεπούδες έχουν πολύ έντονη μυρωδιά και αυτό λόγω αδένων που έχουν κοντά στον πρωκτό τους και παράγουν ουσίες χρήσιμες για την οριοθέτηση της περιοχής τους.
Ο Dmitri δεν πτοήθηκε από αυτές τις διαφορές και άρχισε να μαζεύει αλεπούδες και να τις διασταυρώνει μεταξύ τους. Τα κριτήρια που χρησιμοποίησε για να διαλέξει τις αλεπούδες που θα διασταυρώσει ήταν η φιλικότητα προς τον άνθρωπο και η απουσία φόβου προς αυτόν (μικρό “flight distance” δηλαδή).
Δεν άργησε ήδη από την δέκατη γενεά αλεπούδων να παρατηρεί κάτι πολύ παράξενο: οι αλεπούδες άρχισαν να παράγουν ήχους όμοιους με τα γαβγίσματα των σκύλων, έχασαν την έντονη τους μυρωδιά και παρουσίασαν ένα πλήθος συμπεριφορών όπως κούνημα ουράς και γλύψιμο του χεριού του αφεντικού τους, πράγμα που δεν το κάνουν οι άγριες. Επίσης άρχισαν να εμφανίζουν μορφολογικές διαφορές όπως διαφορετικό χρώμα τριχώματος από τις άγριες και πεσμένα αυτιά. Οι αλεπούδες του Dmitri σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό είχαν… “σκυλοποιηθεί”!
Σήμερα, οι αλεπούδες που κυκλοφορούν ως κατοικίδια έχουν τα χαρακτηριστικά που παρουσίασαν οι αλεπούδες του Dmitri. Αν και η συμπεριφορά τους είναι ξεχωριστή, πολλοί την περιγράφουν ως κοντινή σε αυτή του σκύλου. Έχουν την ίδια τάση για παιχνίδι, αξιοποιούν πάνω - κάτω τα ίδια σημάδια επικοινωνίας όπως κούνημα ουράς και κατέβασμα αυτιών για χάδι αν και περιγράφονται ως πιο “άγριες” και με μεγαλύτερη τάση για σημάδεμα του προσωπικού τους χώρου.





Ελληνική Κόκκινη Αλεπού : απειλούμενο είδος ή θηρεύσιμο είδος;


Η ελληνική αλεπού, που ανήκει σ’ αυτήν την κατηγορία της Κόκκινης Αλεπούς, στις μέρες μας θεωρείται απειλούμενο είδος της ελληνικής πανίδας.




Δυστυχώς, όμως, ενώ, δεν θεωρείται «βλαβερό είδος», έχει περάσει στα «θηρεύσιμα είδη»,  χωρίς περιορισμό ημερών κυνηγίου της και χωρίς περιορισμό αλεπούδων, ανά κυνηγό/έξοδο(Βλ. ρυθμίσεις θήρας του Ελληνικού Δασαρχείου για την κυνηγετική περίοδο 2014-2015).




Αυτό, από μόνο του, αποτελεί μια αντίφαση της ελληνικής νομοθεσίας… Επιτρέπει, δηλαδή, η ελληνική νομοθεσία, την εξολόθρευση ενός είδους της πανίδας της Ελλάδας, το οποίο θεωρείται απειλούμενο προς εξαφάνιση; Όταν μάλιστα, εκτός από την ελεύθερη ζωή του στη φύση, μπορεί να συνυπάρξει κι ως κατοικίδιο ζώο με τον άνθρωπο;


Η ομάδα διάσωσης της ελληνικής αλεπούς κι οι σκοποί της

Για το σκοπό αυτό έχουμε δημιουργήσει στο f/b την ομάδα μας για τη διάσωση της ελληνικής αλεπούς("ΣΩΣΤΕ ΤΗΝ ΑΛΕΠΟΥ - SAVE FOX IN GREECE"), όπου στόχος μας είναι η απαγόρευση του κυνηγιού της αλεπούς, δηλαδή η έξοδος της αλεπούς από τα "θηρεύσιμα" είδη, κι ένταξή της στην κατηγορία των κατοικίδιων ζώων, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες (ΗΠΑ, Ρωσία, Αγγλία, κλπ.).




Όσοι είστε συνειδητοί φιλόζωοι, και ευαισθητοποιημένοι στη διάσωση και διατήρηση της πανίδας της χώρας μας, πλαισιώστε την ομάδας μας για τη διάσωση της ελληνικής αλεπούς:
https://www.facebook.com/groups/720909091279194/


Πηγές :


- http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%8D

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF%8C%CE%BA%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B7_%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%8D?veaction=edit

- http://perierga.gr/2011/01/%CE%B7-%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%8D-%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8D%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%82-%CF%86%CE%AF%CE%BB%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%8E%CF%80%CE%BF%CF%85/

- http://greek.ruvr.ru/2013_12_26/257120018/

- https://www.facebook.com/photo.php?fbid=651260098327514&set=gm.732149693488467&type=1&theater

- http://dasarxeio.com/thira_2014/

- https://www.facebook.com/groups/720909091279194/


Τάσος Καραντής

Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2014

ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ ROAD MOVIE ΣΤΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ

ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ ROAD MOVIE ΣΤΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ




Το «Road to Paloma», μου τράβηξε την προσοχή, λίγο ο τίτλος του – που σε προετοίμαζε για road movie - λίγο η υπόθεση :

«O Robert Wolf, μετά και μία επίθεση που δέχεται το καταφύγιο Ινδιάνων στο οποίο μένει και ο ίδιος και η μητέρα του, η οποία βιάζεται και σκοτώνεται, ξεκινάει ένα ταξίδι προς τα βουνά Teton, όπου και θα σκορπίσει τις στάχτες της. Το ταξίδι όμως αυτό δεν είναι μόνο για να τιμήσει την μνήμη της μητέρας του, αλλά και να πάρει εκδίκηση για τον χαμό της. Καθώς λοιπόν, προσπαθεί να ξεφύγει από το FBI, το οποίο τον καταδιώκει γιατί πήρε τον νόμο στα χέρια του, εκείνος συναντά τον Cash, έναν προσφάτων διαζευγμένο μουσικό, και το ταξίδι αποκτά συνεπιβάτη.»…




 … αλλά και το όλο πλαίσιο(ινδιάνικο καταφύγιο, αμερικάνικα ερημικά τοπία, μηχανές μεγάλου κυβισμού, στριπτιζάδικα), με εξίταραν για ένα «ενήλικο road trip»(όπως χαρακτηρίστηκε), νύχτα, βαρετής καθημερινής στη Σαλαμίνα…




Βυθίστηκα, λοιπόν, στον καναπέ, παρέα με μια κούπα πράσινο τσάι...


... κι ένα μεγάλο κουτί «Caprice», που τα βάζω στην κατάψυξη και τα απολαμβάνω κατεψυγμένα!…




Κάπου, γύρω στις 1 μετά τα μεσάνυχτα, άρχισα και κουτούλαγα, ωραία τα τοπία κι οι μηχανές, αλλά, το στόρι κάπου σερνότανε, κι οι χαρακτήρες δεν είχαν την αλήθεια που θα ήθελα. Μου καρφώθηκε, όμως, μέσα στη βαρεμάρα μου, η ιδέα να καβαλήσω μηχανή! Αυτό ήταν! Έκλεισα το dvd, ντύθηκα και πήρα, νυχτιάτικα, τους δρόμους, σε αναζήτηση μηχανής!...

Τώρα, εγώ, ένα παπάκι που είχα, το έχω πουλήσει από το … 1993, αλλά το καβάλημα της μηχανής, όπως και του ποδηλάτου, δεν ξεχνιέται…


Θυμήθηκα, μάλιστα, και μια μάντρα που νοίκιαζε αυτοκίνητα και μηχανές(λες και θα ήταν στις χαράματα ανοιχτά) και όλα πλάστηκαν ιδανικά στο μυαλό μου.

Έβαλα μπροστά το ρουμάνικο DACIA μου(είμαι της ξεπεσούρας) και πήγα στη μάντρα ενοικίασης, αλλά, όχι μόνο ήταν κλειστή, λόγω ώρας, αλλά, είχε «κατεβάσει ρολά» εδώ και πολύ καιρό… Έτσι, έμεινα με την γλύκα, και το μόνο που απόμεινε ήταν να πάω το κοντέρ στο κόκκινο(όσο μπορεί να πάει σε μια DACIA…), σε μια άδεια ερημική λεωφόρο του νησιού…




Παρέμενα, όμως, ανικανοποίητος, άσε που άρχισε να παίζει στο μυαλό μου, το φιλμάκι των αναμνήσεων… υπήρχε κάποτε ένα μπαράκι - στέκι, όπου έπαιζε ροκιές και κάντρυ και πήγαινα τακτικά. Του ποτού δεν ήμουν, ούτε, πολύ, της ξένης μουσικής, αλλά μου άρεσε το μαγαζί, η ατμόσφαιρά του κι ο ιδιοκτήτης του, που το έτσουζε το bourbon (έπινε JACK DANIELS), κι από αυτό πήγε, σκοτώθηκε με τη μηχανή, κι άφησε τη γυναίκα του με δυο μικρά παιδιά…


 Θυμάμαι, μια φορά, είχα κάτσει μέχρι αργά, και την είχα βγάλει για ώρες με 1 - 2 μαρτίνι




όχι από αφραγκία, αλλά, γιατί δεν μπορώ να πιω και να καπνίσω πολύ. Οπότε, σε κάποια φάση, μου προτείνει να με κεράσει ότι γουστάρω, και του παραγγέλνω μια κόκα – κόλα με μια φέτα λεμόνι...


 και του γουρλώσανε τα μάτια, λες και του παράγγειλα μαριχουάνα… ιστορίες…


 θυμήθηκα κι έναν παλιό μου φίλο(που έχουμε χαθεί πια), που σύχναζε κι αυτός εκεί, μηχανόβιος και λάτρης του bourbon  κι αυτός, αλλά έπινε JIM BEAM.




Τώρα, έχουν ψοφήσει όλα αυτά στη Σαλαμίνα… έχουν απομείνει κάτι κλαμπάκια που παίζουν, ελληνικά και ξένα ποπάκια, για την πιτσιρικαρία και κάτι κωλόμπαρα για τους εργένηδες της ηλικίας μου(40+ και πάνω), κάτι λούμπεν τύπους και κάτι λαμόγια της νύχτας… προτίμησα να τραβήξω προς τα ’κει… τουλάχιστον θα άκουγα ορίτζιναλ λαϊκά, και, σε κάθε περίπτωση, θα ήταν βρόμικη μεν, αλλά πιο δυνατή η φάση.




Πήγα οργανωμένος. Αγόρασα ένα «MARLBORO» κόκκινο σκληρό, και θα έπινα ένα «JACK DANIELS» στη μνήμη του νεκρού φίλου, κι ένα «JIM BEAM» στην ανάμνηση του παλιού φίλου, δυο ποτά και δυο τσιγάρα.



Στο μπαρ, τέτοια ώρα και καθημερινή, ήταν η ιδιοκτήτρια, ένα ρεμάλι κι ένας μπάτσος με πολιτικά στην μπάρα, κι ένας πελάτης σε τραπέζι, που χαμουρευόταν με μια κοπέλα(κονσομασιόν…).

Κάθισα σε τραπέζι, και, πριν προλάβω, να παραγγείλω, μου ήρθε η δεύτερη κοπέλα του μαγαζιού, μια νεαρή 25χρονη μελαχρινούλα, αλλά της είπα να μου φέρει πρώτα το «JACK DANIELS» και θα τα πούμε μετά.


 Το ήπια, μαζί και με ένα τσιγάρο στη μνήμη του φίλου… Μου ’πεσε λίγο βαρύ η αλήθεια, αλλά, συνέχισα ακάθεκτος στο δεύτερο, στο «JIM BEAM», και κάλεσα και την κοπέλα, για παρέα, με το ποτό της(νερό…) και τη μάρκα της(για το ποσοστό της). Ε, είπαμε τις γνωστές ψιλομαλακίες και πιο πολύ μίλησαν τα χέρια, εκατέρωθεν, σε πληρωμένα χαϊδέματα… Σε κάποια φάση, μου πρότεινε να μου χορέψει αισθησιακά και μου άρεσε η ιδέα! Τις παράγγειλα το κομμάτι από τις «9½ Weeks»(Joe Cocker – «You Can Leave Your Hat On»).




http://www.youtube.com/watch?v=jOotsq4soug


– «Κάτσε ντε, στη Σαλαμίνα είσαι», μου είπε, «με Βιτάλη βολεύεσαι;».




 – «Βολεύομαι»! Και ξεκίνησε το τσιφτετέλι της με το κομμάτι «Ο Μουσταφάς».

http://www.youtube.com/watch?v=uaj9Ld45hdE


Το ’χε η κοπέλα, και συν τα δυο ποτά, ε, την ήθελα την αμαρτία μου. Ήθελε κι αυτή τα λεφτά μου, και μου πρότεινε, πως αν την κεράσω άλλο ένα «ποτό», θα μου έβγαζε τον κώλο της!

-«Κάντο», της είπα.




 Κατέβασε, με χορευτικές κινήσεις, το κολάν της και το τάνγκα της και μου έφερε, πρόστυχα, το γυμνό κώλο της στο πρόσωπό μου. Στο ίδιο mood κι εγώ, της τον φίλησα και της τον έγλειψα, με τον μπάτσο να παίρνει μάτι από τη μπάρα. Αυτό ήταν! Τελείωσε το τραγούδι, τελείωσε το ποτό, τελείωσε και το γλειφοκώλι. GAME OVER!




Πλήρωσα, χαιρέτησα ευγενικά κι έφυγα. Σταμάτησα σ’ έναν κάδο ανακύκλωσης και πέταξα και το πακέτο με τα «MARLBORO».

Επέστρεψα σπίτι, με μια αίσθηση ότι έκανα μια τρύπα μέσα στη νύχτα. Μηχανή δεν καβάλησα…

Ξάπλωσα κι έβαλα τα ακουστικά κι άκουσα τα «Μεθυσμένα δειλινά» με τον Μαργαρίτη… λειτούργησαν ως υπνωτικά, σε έναν ύπνο χωρίς όνειρα.

http://www.youtube.com/watch?v=MuLYwmbYNjo

Τελικά, το road movie θέλει και τον τόπο του και τα κυβικά του… Α, αν κανείς έχει δει το «Road to Paloma», ας που πει το τέλος της ταινίας.



Τάσος Καραντής