Τετάρτη 18 Μαρτίου 2015

ΝΟΜΟΣ 4000 :όταν η ελληνική πολιτεία τιμωρούσε το Bullying με… Bullying !

ΝΟΜΟΣ 4000 : όταν η ελληνική πολιτεία τιμωρούσε το Bullying  με… Bullying !






Μετά το θλιβερό και τραγικό γεγονός του θανάτου(εξαιτίας του Bullying) του Βαγγέλη Γιακουμάκη, όλοι αγανακτήσαμε για την κατάντια της ελληνικής κοινωνίας της βίας και της σιωπής, αλλά κι αναρωτηθήκαμε για τη «νομοθετική τρύπα» της ατιμωρησίας του Bullying…




Βλ. http://ta-sos.blogspot.gr/2015/03/blog-post_16.html





Τα γεγονότα είναι τόσο συγκλονιστικά, ώστε, οι διαδικασίες κινήθηκαν άμεσα!



Ειδική διάταξη για το bullying






Όπως πληροφορήθηκα, από χτεσινή ανάρτηση του φίλου μπλόγκερ Παναγιώτη Μούχτερου :
«Ειδική διάταξη για το «μπούλινγκ» (bullying) προστέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, η οποία προβλέπει:

- Πρόκληση βλάβης με συνεχή σκληρή συμπεριφορά. Αν δεν συντρέχει περίπτωση βαρύτερης αξιόποινης πράξης, τιμωρείται με φυλάκιση όποιος με συνεχή σκληρή συμπεριφορά προξενεί σε τρίτον σωματική κάκωση ή άλλη βλάβη της σωματικής ή ψυχικής υγείας.

- Αν το θύμα δεν συμπλήρωσε ακόμη το 18ο έτος της ηλικίας του ή δεν μπορεί να υπερασπίσει τον εαυτό του και ο δράστης το έχει στην επιμέλεια ή στην προστασία του ή ανήκει στο σπίτι του δράστη ή έχει μαζί του σχέση εργασίας ή υπηρεσίας ή που του το έχει αφήσει στην εξουσία του ο υπόχρεος για την επιμέλειά του, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών.

- Με την ίδια ποινή τιμωρείται όποιος με κακόβουλη παραμέληση των υποχρεώσεών του προς τα προαναφερόμενα πρόσωπα γίνεται αιτία να πάθουν σωματική κάκωση ή βλάβη της σωματικής ή ψυχικής τους υγείας.».

Βλ. https://www.facebook.com/pmuchteros?pnref=friends.search


Εκ πρώτοις, μέχρι να το δούμε στην εφαρμογή του, είναι ένα θετικό βήμα.



Υπήρχε όμως νόμος για το Bullying!






Σήμερα, όμως, η φίλη στιχουργός Λίνα Δημοπούλου, με ανάρτηση της στο χρονολόγιό της, μου θύμισε πως υπήρχε νόμος για το Bullying από το 1958!

Ποιος ήταν αυτός; Τον ξέρουμε όλοι! Αφού έχει τον τίτλο της πασίγνωστης  ταινίας του Γιάννη Δαλιανίδη «ΝΟΜΟΣ 4000»(1962)!

Η ομώνυμη ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη παρουσιάζει το νόμο και την εφαρμογή του.




Βλ. http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CF%82_4000_%28%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B1%29



Ο νόμος 4000 του 1958


Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1950, στην Αθήνα, σε περιοχές όπως η Κυψέλη, το Θησείο και το Μεταξουργείο, εμφανίστηκε το φαινόμενο να γιαουρτώνονται άτομα, το οποίο ξεκίνησε από νεαρά άτομα που κατάγονταν από πλούσιες οικογένειες. Οι πρώτοι πυρήνες των νέων που γιαούρτωναν εμφανίστηκαν στις παραπάνω περιοχές.





Με αφορμή τα γεγονότα αυτά, που ήταν, όντως, πράξεις δημόσιου εκφοβισμού, θεσπίστηκε ειδικός νόμος.


Εισηγητής του νομοσχεδίου ήταν ο υπουργός Δικαιοσύνης Κωνσταντίνος Καλλίας, ο οποίος είχε αναφέρει στη Βουλή πως το νομοσχέδιο αφορούσε αποκλειστικά τους τεντιμπόηδες. Ανέφερε ακόμη ότι δεν συμπεριέλαβε στο νομοθετικό κείμενο «την κακόηχον αυτήν λέξιν, διότι προσπάθησα να εύρω την διατύπωσιν, η οποία αντιστοιχεί κατά την ελληνικήν γλώσσαν...».

O υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα ασφαλείας Ευάγγελος Καλαντζής ήταν αυτός που εφήρμοσε πρώτος το νόμο, δηλώνοντας ότι οι τεντιμπόηδες θα κουρεύονται για παραδειγματισμό.

Κατά συνέπεια, το 1958 έγιναν οι πρώτες συλλήψεις και τιμωρίες αποκαλούμενων «τεντιμπόηδων».
Ο Nόμος 4000 ψηφίστηκε από την κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή το 1958 και ήταν ο νόμος που καθόριζε την αντιμετώπιση των νεαρών που ήταν γνωστοί ως τεντιμπόης.






Οι «τεντιμπόηδες» εθεωρούντο επικίνδυνοι λόγω της συμπεριφοράς τους, που χαρακτηριζόταν αναιδής και προκλητική από την τότε κυβέρνηση*.



Ποιοι και τι ήταν οι τεντιμπόοις;


Ο όρος «τεντιμπόης» (ή τεντιμπόης) προέρχονταν από την αγγλική λέξη «teddy boy» που περιέγραφε μια συγκεκριμένη νεανική ομάδα της δεκαετίας του '50 στην Αγγλία, με ιδιαίτερη εμφάνιση, που ντυνόταν επιδεικτικά με ακριβά ρούχα. Συνήθως φορούσαν στενά παντελόνια, με ανοιχτόχρωμες κάλτσες, μακριά παλτά, μερικές φορές με βελούδινο γιακά, μεγάλα καστόρινα παπούτσια και αρκετή μπριγιαντίνη στα μαλλιά τους, απ' τα οποία άφηναν να κρέμεται μια «αφέλεια». Καθώς μερικές από τις ομάδες αυτών των νεαρών, χωρισμένοι σε συμμορίες οδηγήθηκαν σε παραβατικές και ρατσιστικές συμπεριφορές, ο όρος σύντομα απέκτησε την σημασία του μοσχαναθρεμμένου και καλοζωισμένου εύπορου ταραξία και αλήτη.






Διαβάστε περισσότερα: Ο Νόμος 4000 περί τεντιμποϊσμού | Πάρε-Δώσε http://www.pare-dose.net/2667#ixzz3Uj236GAy



O πρώτος Έλληνας που διαπομπεύτηκε με το Νόμο 4000 ήταν ο Αντώνης Μαλανδρής



O πρώτος Έλληνας που διαπομπεύτηκε με το Νόμο 4000 ήταν ο Αντώνης Μαλανδρής. Στις 31 Αυγούστου 1958, στον κινηματογράφο «Αελλώ» στην Αθήνα, μαζί με έναν ακόμα φίλο του, το Σωτήρη, έριξαν γιαούρτι εναντίον μιας γυναίκας ονόματι Μαρίας, όταν εκείνοι παρενόχλησαν την κόρη της, όπως έγραψαν οι εφημερίδες.





 Ο Τύπος της εποχής χαρακτήρισε τους δύο νεαρούς (15 και 16 ετών) «θρασείς». Από την πλευρά των τότε νεαρών όμως αναφέρθηκε 55 χρόνια μετά ότι το επεισόδιο έγινε κοντά στο σπίτι των νεαρών, στο τέρμα της Κυψέλης και όχι στον κινηματογράφο. Στην «Αελλώ» ένας από τους δύο νεαρούς είχε προσβάλει την έντονη τριχοφυΐα της κυρίας, με αποτέλεσμα η τελευταία να χαστουκίσει τον άλλο νεαρό. Ως αποτέλεσμα, η γυναίκα ακολουθήθηκε από τα παιδιά ως το σπίτι της και οι έφηβοι της έριξαν έναν κεσέ γιαούρτι, που όμως έπεσε πάνω της το μισό.

Οι δύο νεαροί, που είχαν λευκό ποινικό μητρώο, συνελήφθησαν και στις 3 Σεπτεμβρίου 1958 οδηγήθηκαν στο αστυνομικό τμήμα Κυψέλης, όπου κουρεύτηκαν σύρριζα υπό την επίβλεψη του ίδιου του Αστυνομικού Διευθυντή Αθηνών Θεόδωρου Ρακιντζή και εν συνεχεία διαπομπεύτηκαν με πινακίδες στο λαιμό τους και με βίαια συμπεριφορά από την αστυνομία (στις φωτογραφίες στον Τύπο φαίνεται ένα όργανο της τάξης να τραβά από το αυτί έναν από τους νεαρούς).

Μάλιστα η μεταγωγή τους στον εισαγγελέα Βουρνά έγινε με τρόλεϊ, για πρώτη ίσως φορά στα αστυνομικά χρονικά.

Έπειτα από αυτούς, η υπόθεση των οποίων δεν εκδικάστηκε έπειτα από συμβιβασμό (αποσύρθηκε η μήνυση), ακολούθησαν πολλοί άλλοι νεαροί, αρκετοί εκ των οποίων φαίνεται να μην είχαν διαπράξει τα αδικήματα για τα οποία κατηγορούνταν αλλά απλώς να είχαν χαρακτηριστεί «αλητομπόηδες». Όπως φαίνεται από φωτογραφίες της εποχής, σταδιακά το κούρεμα γινόταν με ατιμωτικό τρόπο, «κατά τόπους εν χρω», όπως καταδεικνύει σχετική φωτογραφία του 1959 (του Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου)*.



ΝΟΜΟΣ 4000 :όταν η ελληνική πολιτεία τιμωρούσε το Bullying  με… Bullying !



Με βάση το νόμο, τιμωρούνταν όσοι προέβαιναν σε πράξεις εξύβρισης. Η αστυνομία συνελάμβανε όσους νεαρούς θεωρούσε ότι διέπρατταν εξύβριση, και τους οδηγούσε στο κρατητήριο, όπου γινόταν σε αυτούς κούρεμα με την ψιλή, τους έσκιζαν τα παντελόνια και εν συνεχεία τους περιέφεραν στο δρόμο εξευτελίζοντάς τους. Ο νόμος δέχτηκε έντονη κριτική γιατί προήγαγε τη διαπόμπευση. Επίσης, όριζε ότι θα ασκούνταν δίωξη και εναντίον των γονέων των ανήλικων ταραξιών. Τα αστυνομικά όργανα είχαν πολύ μεγάλη ευχέρεια να ορίσουν το τι συνιστούσε εξύβριση, και αυτό οδήγησε στην κακοποίηση και διαπόμπευση πολλών νεαρών. Σήμερα, αρκετοί συγκρίνουν τους «αλητομπόηδες» όπως αναφέρονταν στον Τύπο, με τους «αγανακτισμένους».






Ο Νόμος 4000 άρχισε να εφαρμόζεται στις 3 Σεπτεμβρίου του 1958, όταν τέσσερις νεαροί που είχαν κατηγορηθεί για πράξεις εξύβρισης, διαπομπεύτηκαν στους δρόμους της Αθήνας, κουρεμένοι σύρριζα και δεμένοι με χειροπέδες, με έναν από αυτούς να φέρει πινακίδα που έγραφε :«Είμεθα τεντυ-μπόυς και πετάξαμε γιαούρτι κατά γυναικός»*.



 Αντιδράσεις για το νόμο







Σταδιακά, «τέντιμπόηδες» αποκαλούνταν από τον Τύπο και μεγαλύτερης ηλικίας άτομα και πυροδοτήθηκαν αντιδράσεις για το νόμο. Στις 10 Απριλίου 1964, δύο νεαροί 19 και 20 ετών συνελήφθησαν σε ζαχαροπλαστείο, μία ημέρα έπειτα από συλλήψεις 15 νεαρών στην πλατεία Συντάγματος (επειδή κυκλοφορούσαν στη Σταδίου τη νύχτα με τα σακάκια τους φορεμένα ανάποδα και κρατώντας πινέλα), επειδή ζωγράφιζε ο ένας στο ξυρισμένο κεφάλι του άλλου καλλιτεχνικά σχήματα με πινέλο. Οι 2 συλληφθέντες τιμωρήθηκαν με κράτηση πέντε ημερών*…



Αναζωπύρωση του νόμου 4000/1958 από τη Χούντα(1967-1974)


Ο νόμος και η ποινή του «εν χρω» κουρέματος επέστρεψε κατά τη διάρκεια της επταετίας, εποχή του κινήματος των μπίτνικς και των χίπις. Με διαταγή του υπουργού Παιδείας Θεοφύλακτου Παπακωνσταντίνου όσοι νεαροί «μπίτνικς» ήταν μακρυμάλληδες και συλλαμβάνονταν από την αστυνομία, θα υφίσταντο κούρεμα εν χρω.

Ο μετέπειτα διοικητής της ΕΣΑ, συνταγματάρχης Ιωάννης Λαδάς, αποκαλούσε τους νεαρούς Αριστερούς και τους τεντιμπόηδες, «άπλυτους μακρυμάλληδες», «διακονιάρηδες και αποδιοπομπαίους» και όπως έλεγε, ο σκοπός δεν ήταν να τους κόψει τα μαλλιά αλλά «να τους κόψω την νοοτροπίαν, ήτις είναι καταστρεπτική δι’ αυτούς και διά την Ελλάδαν»*.



Κατάργηση του νόμου


Ο νόμος 4000/1958 καταργήθηκε με προσωπική απόφαση του Ανδρέα Παπανδρέου το1983, στο πλαίσιο της γενικότερης διάλυσης της αυταρχικής κληρονομιάς της μετεμφυλιακής περιόδου.

Η τελευταία φορά που εφαρμόστηκε ήταν το 1981 από την κυβέρνηση του Γεωργίου Ράλλη*.


*Βλ. http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CF%82_4000/1958#cite_note-giaourti-2



Ελληνική πολιτεία και κοινωνία και Bullying


Όλα τα παραπάνω – ιστορικά – για το νόμο 4000/1958, στις μέρες μας φαντάζουν από κωμικά ως τραγελαφικά.

Δείχνουν, όμως, πως οι ρίζες του τέρατος είναι βαθιές στην Ελλάδα, τόσο κοινωνικά, όσο και πολιτειακά, αφού έχουμε ένα τραγικό παράδειγμα μιας πολιτείας, που χρησιμοποιεί την ίδια παραβατική μέθοδο για να καταστείλει μια παραβατική πράξη.

 Ο νόμος 4000/1958 ήταν ένας νόμος στη «λογική» του «οφθαλμού αντί οφθαλμού κι οδόντος αντί οδόντος», που σε τίποτα δεν συνάδει με μια δημοκρατική πολιτεία κοινωνικής ευαισθησίας, ισοτιμίας και δικαιοσύνης, όπου ανάλογος πρέπει να είναι κι ο ποινικός της κώδικας.

Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν έχουμε καταφέρει ακόμα την πρόληψη, αλλά την – ελλιπή – πυρόσβεση…

 Ο θάνατος του Βαγγέλη Γιακουμάκη που συγκλόνισε – για άλλη μια φορά – το πανελλήνιο, ας είναι ο τελευταίος κι ας βάλει, όλους, να ξύσουμε, παρελθόν, ιστορία, νοοτροπίες, νομολογίες, εκπαίδευση, κοινωνικό ιστό, ώστε να μην ξαναδούν τέτοια ζούγκλα και κανιβαλισμό τα μάτια μας σε τούτη τη χώρα.





Τάσος Καραντής

Τρίτη 17 Μαρτίου 2015

Η Σαββέρια Μαργιολά στο «Vinyl is back»

Η Σαββέρια Μαργιολά στο «Vinyl is back»






Πραγματοποιήθηκε(από τις 13-15/3/2015) το 5ο «Vinyl is back», στον μόνιμο, πλέον, τόπο διεξαγωγής του, στο Κτήριο Μηχανουργείο (Δ12), στην «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων, στο Γκάζι.






Όπως μας πληροφορούσε το δελτίο Τύπου, το «Vinyl is back» είναι η κορυφαία διοργάνωση για το βινύλιο, που έχει πλέον καταξιωθεί ως το σημείο συνάντησης όσων αγαπούν τη μουσική και τον ιδιαίτερο ήχο των δίσκων βινυλίου.

Για όλο, το πλήρες πρόγραμμα του τριημέρου, τους συμμετέχοντες, τις παράλληλες εκδηλώσεις & συναυλίες, τους καλλιτέχνες που έδωσαν το παρών και την συγκέντρωση των σχετικών ρεπορτάζ, μπορεί να επισκεφτεί κανείς το λινκ της σελίδας στο φέις του «Vinyl is back» :
https://www.facebook.com/events/1582945258584754/ (συγχαρητήρια στο, συνάδελφο δημοσιογράφο, Γιάννη Αλεξίου για την άρτια επικοινωνία του  «Vinyl is back», του οποίου ήταν ο υπεύθυνος Τύπου).




Ανήκοντας κι εγώ στη γενιά(των ‘70ς) που γνώρισε τη μουσική και το(ιδίως το ελληνικό) τραγούδι, μέσα από το πικάπ και το βινύλιο των 33 στροφών, αλλά και των 45(στο ναδίρ του), δεν μπορούσα να μην επισκεφτώ κι εγώ 5ο «Vinyl is back». Αν και διαθέτω – πέρα από πικάπ - ακόμα και γραμμόφωνο, με δίσκους των 78 στροφών(με τραγούδια του Τσιτσάνη και τούρκικους αμανέδες), από τον παππού μου, δεν θα κρύψω, πως δεν ανήκω στους «στάσιμους», αλλά στους αποδεχόμενους την εξέλιξη(cd, digital song κλπ.), όμως τα βινύλια, πάντα, θα μου προκαλούν τη νοσταλγία, γιατί απ’ αυτά(και τις κασέτες βέβαια), αγάπησα τη μουσική και το τραγούδι.


Η Σαββέρια Μαργιολά στο «Vinyl is back»






Υπήρχε κι ένας άλλος λόγος, όμως, για να επισκεφτώ την έκθεση – και μάλιστα οικογενειακώς, μαζί με τρία παιδιά μου και τη… γιαγιά(μητέρα μου) – κι αυτό ήταν η μίνι – συναυλία της πολυαγαπημένης μου Σαββέριας Μαργιολά, στα πλαίσια των εκδηλώσεων του τριημέρου.

Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν 5 συναυλίες(των : Βασίλη Λέκκα/Μανώλη Ανδρουλιδάκη – Μαρίας Αναματερού – Σαββέριας Μαργιολά/Γιώτη Σαμαρά – Χάρη Μακρή & Μ. Κουμπιού/Ζ. Τηγανούρια/Μ. Ανδρουλιδάκη), μικρής διάρκειας, με αφορμή τα δισκάκια της σειράς «Τραγούδια στο βινύλιο με το χασάπικο νόημά τους», του συνθέτη Μ. Κουμπιού.






Την Κυριακή, λοιπόν, 15 Μαρτίου 2015, ακριβώς στις 12 το μεσημέρι, η Σαββέρια Μαργιολά ανέβηκε στη σκηνή, για να μας παρουσιάσει τη διασκευή ενός τραγουδιού της(«Στείλε μήνυμα»), η οποία έχει κυκλοφορήσει σε βινύλιο, καθώς και μια μικρή επιλογή από δικά της, αλλά κι αγαπημένα τραγούδια.






Τη συναυλία της προλόγισε ο, συνθέτης του τραγουδιού(στίχοι : Ν. Σταθόπουλος), Μ. Κουμπιός και μάλιστα το ακούσαμε και σε μια ορχηστρική(σε ρυθμό χασάπικο) μορφή του.

Αμέσως μετά, το τραγούδι αφέθηκε στην κιθάρα του Γιώτη Σαμαρά και στη φωνή της Σαββέριας Μαργιολά, που με τη ζεστή φωνή της το πέρασε αμέσως στη ψυχή μας, ζεσταίνοντας, ταυτόχρονα, την ατμόσφαιρα της «Αποθήκης Νο 18», όπου πραγματοποιούταν η συναυλία.




Ακολούθησε φυσικά το(σουξέ πλέον) υπέροχο «Σε ποια θάλασσα αρμενίζεις», καθώς και το «Φυσάει δίχως άνεμο» και τα δυο από την τελευταία της δισκογραφική δουλειά «Αλισάχνη».

Σειρά πήρε «Της ταβέρνας το ρολόι» του Τσιτσάνη, «πειραγμένο» όμως, αφού η Σαββέρια Μαργιολά πήρε ένα κλασικό λαϊκό τραγούδι του 1958 και το διασκεύασε ιδανικά στο σήμερα, διατηρώντας την παλιά του αύρα, αλλά προσθέτοντάς του και σύγχρονες ερμηνευτικές πινελιές, μέσα από το θείο χάρισμα της μοναδικής φωνής της. Ιδιαίτερα με χαροποίησε η είδηση, από τα χείλη της, πως ετοιμάζει βιντεοκλίπ με την πανέμορφη διασκευή αυτού του σπουδαίου τραγουδιού.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το «Σε πέντε ώρες ξημερώνει Κυριακή» των Λοίζου – Πυθαγόρα, όπου με μια υποδειγματική ερμηνεία, μας έδειξε, πως η νέα γενιά μπορεί να σέβεται ερμηνευτικά και να τραγουδάει όπως τους πρέπει τα παλιά αγαπημένα τραγούδια.






Τη Σαββέρια Μαργιολά συνόδευσαν – εκτός του Γιώτη Σαμαρά, οι μουσικοί : Μάριος Μούρμουρας, Δήμος Πολυμέρης και Νίκος Πασσαλίδης.





«Ουκ εν τω πολλώ το ευ» λέγανε οι αρχαίοι Έλληνες και, πράγματι, μέσα από πέντε(5) μόλις τραγούδια, πήραμε όλη τη γκάμα και το feeling της πλούσιας φωνητικής κι ερμηνευτικής παλέτας της Σαββέριας Μαργιολά, αφού έδωσε φως στα τραγούδια, αλλά και στις ψυχές μας, σαν τον ήλιο αυτής της ηλιόλουστης Κυριακής της 15 του Μάρτη.






*Φωτογραφίες : Γιάννης Κωβαίος & Τάσος Καραντής. Το άλλο φωτογραφικό υλικό προέρχεται από τη σελίδα :
https://www.facebook.com/events/1582945258584754/





Τάσος Καραντής

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

«Εκπαιδευτική τιμωρία» για το θάνατο του Βαγγέλη Γιακουμάκη

«Εκπαιδευτική τιμωρία» για το θάνατο του Βαγγέλη Γιακουμάκη







Δυστυχώς πραγματοποιήθηκε το χειρότερο σενάριο. Ο αγνοούμενος, από τις 6/2/2015, φοιτητής Βαγγέλης Γιακουμάκης βρέθηκε, στις 15/3/2015, νεκρός…

Αυτοκτονία ή δολοφονία; Η αστυνομική έρευνα θα το βρει κι οι ένοχοι(δολοφόνοι ή ηθικοί αυτουργοί) – πιθανόν(και μακάρι) – θα συλληφθούν και θα τιμωρηθούν, όπως ορίζει ο ποινικός μας κώδικας.

Και… η ζωή θα συνεχιστεί, μέχρι το επόμενο περιστατικό, την καταδίκη, την επόμενη τιμωρία…

Έτσι βαδίζει, εδώ και χιλιάδες χρόνια, ο άνθρωπος – ο Homo sapiens(άνθρωπος ο σοφός) – κι οι κοινωνίες του, με το έγκλημα(με την ευρύτερη νομική έννοια) και την τιμωρία του, αναπόσπαστο συστατικό, ακόμα και των «σύγχρονων – δυτικών – δημοκρατικών & πολιτισμένων κοινωνιών»…

Ο Νίκος Γκάτσος το έχει (περι)γράψει σ’ ένα στίχο : «Αυτός ο κόσμος δεν θ’ αλλάξει ποτέ»…

 Οπότε; Σταυρώνουμε μοιρολατρικά τα χέρια;

Υπάρχει μια νησιώτικη – ναυτική συμβουλή, που έμαθα από τον παππού μου : «Τον άνεμο δεν μπορείς να τον αλλάξεις, αλλά μπορείς να ρυθμίσεις τα πανιά».

Γράφτηκαν – ίσως κι εν θερμώ(όπως, πιθανόν κι εγώ γράφω τώρα) - και θα γραφτούν πολλά ακόμα για το θάνατο του Βαγγέλη Γιακουμάκη : συγκινητικά, καταγγελτικά, δημοσιογραφικές κι επιστημονικές αναλύσεις, καταδίκη του διαβόητου σχολικού Bullying.

Νομίζω, πως, όλα αυτά απευθύνονται(τουλάχιστον στην συντριπτική πλειοψηφία) σε ανθρώπους, που είτε τα ξέρουν, είτε από κοινωνική συγκυρία, είτε από ηθική ιδιοσυγκρασία, δεν θα έβλαπταν μ’ αυτό τον τρόπο(Bullying) συνάνθρωπό τους, έτσι κι αλλιώς…

 Γι’ αυτούς που το κάνουν ή είναι υποψήφιοι, εν δυνάμει, να το κάνουν, ισχύει η παροιμία «στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα»…

Άρα, κάτι άλλο χρειάζεται, πιο δραστικό κι έμπρακτο, για να περιοριστεί, τουλάχιστον το Bullying.

Διότι, υπάρχουν οι λέξεις(ιδέες) που μπορούν να αλλάξουνε τον κόσμο, αλλά υπάρχει κι ο κόσμος, που δεν έχει καμιά σχέση με τις λέξεις, αν αυτές δεν γίνουν πράξεις…


Τι ακριβώς όμως είναι το Bullying ?


«Το Bullying, νταηλίκι (τουρκική: dayılık) στα δικά μας, είναι μια μορφή κακοποίησης, πιο συγκεκριμένα εκφοβισμού ή εξαναγκασμού. Αυτή συνεπάγεται περιοδικά επαναλαμβανόμενες πράξεις που σκοπό έχουν την επιβολή ενός ατόμου ή μιας ομάδας πάνω σε ένα άλλο άτομο ή ομάδα, επομένως μια «ανισορροπία δυνάμεων». Η εν λόγω ανισορροπία μπορεί να είναι κοινωνική ή και σωματική. Το θύμα του εκφοβισμού αναφέρεται και ως στόχος.

Το νταηλίκι αποτελείται από τρία βασικά είδη κακοποίησης – συναισθηματική, λεκτική και σωματική. Συνήθως, πρόκειται για ανεπαίσθητες μεθόδους εξαναγκασμού όπως η ψυχολογική χειραγώγηση.

Το νταηλίκι κυμαίνεται από την απλή μορφή εκφοβισμού σε πιο σύνθετες μορφές, στις οποίες ο νταής ενδέχεται να έχει έναν περισσότερους «υπαρχηγούς» που μπορεί να φαίνεται να είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν τον «αρχι-νταή» στις δραστηριότητές του. Το νταηλίκι στο σχολικό ή εργασιακό χώρο αναφέρεται και ως ομότιμη κακοποίηση.

Το νταηλίκι μπορεί να προκύψει σε οποιοδήποτε περιβάλλον στο οποίο ανθρώπινα όντα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Αυτό περιλαμβάνει το σχολείο, την εκκλησία, την οικογένεια, το χώρο εργασίας, το σπίτι και τις γειτονιές. Είναι ακόμη ένας παράγοντας ώθησης στη μετανάστευση. Ο εκφοβισμός είναι δυνατό να λαμβάνει χώρα μεταξύ κοινωνικών ομάδων, κοινωνικών τάξεων και ακόμη και μεταξύ χωρών (υπερβολική εθνικοφροσύνη, σοβινισμός).».

Βλ. : http://el.wikipedia.org/wiki/Bullying



Bullying : διάσπαρτο στην ελληνική – βαλκανική κοινωνία



Έχω μεγαλώσει σε μια επαρχιακή(νησιώτικη) κοινωνία, γεννημένος στα τέλη των ’60ς(με παιδικά χρόνια στη δεκαετία των ’70ς), σ’ ένα νησί(Σαλαμίνα) που, παρότι είναι δίπλα στην πρωτεύουσα της Ελλάδας, είναι, συνάμα, ως κοινωνία, «τόσο κοντά, αλλά και τόσο μακριά απ’ αυτήν».

Βέβαια το Bullying δεν είναι «προνόμιο» της επαρχίας, ούτε μόνο της βαλκανικής κοινωνίας, υπάρχει και στις δυτικές κοινωνίες, υπάρχει παντού, υπάρχει στον άνθρωπο!

Απλά, εμείς έχουμε το αρνητικό προνόμιο της σιωπής, του κοινώς λεγόμενου, «κοιτάω τη δουλειά μου και τη ζωούλα μου και την κάνω, ως καλός νοικοκύρης, γαργάρα, για ό,τι συμβαίνει δίπλα μου»…

 Κι αφού γίνει το κακό, βγαίνω – ως γνήσιος Έλλην – και παίζω την τραγωδία μου, έτσι, «για να βγάλω τα μέσα έξω» κι «η ζωή τραβά την… κατηφόρα»…

Το Bullying υπάρχει παντού : στην κοινωνία, στην εργασία, στο σπίτι, στη γειτονιά, στο σχολείο, στο στρατό…

Θα μπορούσα να περιγράψω(και θα το κάνω κάποια στιγμή, χρήσιμο θα είναι ως καταγραφή) τη δική μου εμπειρία – με περιστατικά – αλλά, αν το κάνω τώρα, θα ξεφύγω απ’ εκεί που θέλω να εστιάσω.

 Και που θέλω να εστιάσω;


Θα τιμωρηθούν κι οι συνυπεύθυνοι του θανάτου του Βαγγέλη Γιακουμάκη;



Για τους υπεύθυνους, το έγραψα και παραπάνω, αν βρεθούν, θα εφαρμοστεί ο ποινικός μας κώδικας.

Υπάρχουν, όμως, και συνυπεύθυνοι; Κι αν ναι, ποιοι είναι αυτοί; Λογικά, όλοι αυτοί(καθηγητές και συμφοιτητές), που ήξεραν, έβλεπαν, το βασανισμό του κι όχι μόνο δεν τον βοηθούσαν, αλλά ούτε καν μιλούσαν…

Δεν αρκεί – κατ’ εμέ – η (υποχρεωτική) παραίτηση του διευθυντή της σχολής κι η λεκτική(γενική κι αόριστη) καταδίκη των σιωπούντων…

Έχω μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση και την καταθέτω δημόσια. Αν – με επιχειρήματα – αποδειχτεί ότι είναι λάθος, την παίρνω πίσω και ζητάω και συγγνώμη. Αλλά, θα έχω ανοίξει τον διάλογο για το πέρασμα από τα ευχολόγια στη ριζοσπαστική έμπρακτη αλλαγή.

Την πρότασή μου την ονομάζω «εκπαιδευτική τιμωρία». Εκπαιδευτική, και, ταυτόχρονα, τιμωρητική για την ελληνική κοινωνία, που έχει, περίτρανα αποδειχτεί, πως δεν παίρνει από λόγια, αλλά, μόνο, από ενεργητικές πράξεις.

Δεν είναι δικής μου έμπνευσης, αλλά προέρχεται από το χώρο της πιο «συμπυκνωμένης ελληνικής καφρίλας», το στρατό!

Αν κάποιος από την διμοιρία έκανε ένα παράπτωμα, τιμωρούμασταν όλοι!

 Και, πιστέψτε με, δεν ξαναγινόταν, τουλάχιστον, στη συγκεκριμένη διμοιρία. Το ονόμαζαν «ένας για όλους κι όλοι για έναν».

 Μέσα από τη χοντράδα του, σε μάθαινε, πέρα από την ατομική, και για τη συλλογική ευθύνη.

 Είμαι δημοκράτης κι αντιμιλιταριστής, και το τελευταίο που θα ήθελα, θα ήταν η στρατιωτικοποίηση της ελληνικής κοινωνίας, δημοκρατίας και νομοθεσίας.

 Αλλά, επειδή, πριν μια 10ετία – λόγω της ένοχης σιωπής – κλαίγαμε για τον 12χρονο Άλεξ από τη Βέροια, σήμερα κλαίμε για τον 20χρονο Βαγγέλη, κι αύριο θα κλαίμε για κάποιον άλλον, κάτι πρέπει, επιτέλους, δραστικά, να αλλάξει, ρε γαμώτο!



Εκπαιδευτική τιμωρία


Προτείνω(αν αποδειχτούν συνένοχοι της σιωπής/ δηλ. που έβλεπαν, ήξεραν και δεν μιλούσαν, για να προληφθεί το κακό) τα εξής :


α) Ο διευθυντής της σχολής, πέρα από την υποχρεωτική παραίτηση, που του επιβλήθηκε, να απομακρυνθεί από την εκπαίδευση και να μετατεθεί σε άλλο χώρο του δημοσίου(ανάλογο της επιστημονικής του ειδικότητας). Αποδείχτηκε ακατάλληλος να διευθύνει καθηγητές και φοιτητές.



β) Αν υπάρχουν καθηγητές που ήξεραν και δεν μιλούσαν, να παυτούν οριστικά από διδάσκοντες και να μετατεθούν(βάση της ειδικότητας τους) σε άλλον εργασιακό τομέα. Αποδείχτηκε ότι δεν κάνουν για εκπαιδευτικοί!



γ) Αν υπάρχουν φοιτητές που ήξεραν και δεν μιλούσαν, ανάλογα την προσωπική περίπτωση, είτε να μείνουν στάσιμοι π.χ. για 1 χρόνο στη σχολή τους(να στερηθούν δηλ. για μια εκπαιδευτική χρονιά την ιδιότητα του φοιτητή), είτε να διαγραφούν από τη σχολή(να χάσουν εντελώς τη φοιτητική τους ιδιότητα) και να ξαναδώσουν πανελλήνιες εξετάσεις για να την αποκτήσουν.


Έχει αποδειχτεί, πως ως (ελληνική) κοινωνία, έχουμε εξελιχτεί σε παρτάκηδες. Μόνο αν χάσουμε το «δικό μας» και το «εγώ μας»(τον εγωισμό μας δηλαδή), θα ξεστραβωθούμε να κοιτάξουμε, με συμπόνια κι ανθρωπιά, το διπλανό μας, το συνάνθρωπό μας και θα καταλάβουμε, πως πρέπει να περάσουμε στο εμείς…

 Κι αυτό – εξίσου έχει αποδειχτεί – πως δεν μπορούμε να το πετύχουμε με… σεμινάρια, αλλά μόνο με μια(πιλοτική έστω, αρχής γενομένης από τη σχολή του Βαγγέλη Γιακουμάκη) «εκπαιδευτική τιμωρία».



Τάσος Καραντής

Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015

Αλμπίνος - οι άνθρωποι ως «θηρεύσιμα είδη»

Αλμπίνος - οι άνθρωποι ως «θηρεύσιμα είδη»






Η τραγική είδηση, για την επίθεση, στην Τανζανία, με ευαισθητοποίησε να υπενθυμίσω, αυτήν την βαρβαρότητα(αποτέλεσμα της εκμετάλλευσης της δεισιδαιμονίας), που – δυστυχώς – υπάρχει, ακόμα, στον 21ο αιώνα κι αποτελεί ένα ακόμα στίγμα για όλη την ανθρωπότητα.

Άνθρωποι, υποβιβάζονται σε «θηρεύσιμα είδη» και κυνηγιούνται από άλλους ανθρώπους – κυνηγούς έναντι αμοιβής! Ένα σαφάρι ανθρώπων στην ήπειρο απ’ την οποία προέρχεται η λέξη...(σαφάρι < αγγλική safari < σουαχίλι, safari : κυνήγι άγριων ζώων στην Αφρική - ως οργανωμένη τουριστική δραστηριότητα).


Η είδηση : Συγκλονίζει βάρβαρη επίθεση κατά αλφικού παιδιού στην Τανζανία


«Σοκ έχει προκαλέσει στην Τανζανία η επίθεση εναντίον ενός 6χρονου αγοριού, το χέρι του οποίου ακρωτηρίασαν άγνωστοι με ματσέτα το περασμένο Σαββατοκύριακο.


Το αγόρι, που ονομάζεται Μπαράκα Κόσμας, δέχθηκε επίθεση το Σάββατο το βράδυ, ενώ κοιμόταν με τη μητέρα του στο χωριό Κιπέντα, στην περιοχή Ρούκουα, στο νοτιοδυτικό τμήμα της χώρας, όταν άγνωστοι εισέβαλαν στο σπίτι του και του έκοψαν το χέρι με μανσέτα.




Στην Τανζανία οι πάσχοντες από αλφισμό συχνά πέφτουν θύματα επιθέσεων, καθώς τα μέλη τους χρησιμοποιούνται από όσους ασκούν μαύρη μαγεία.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, τουλάχιστον 15 άνθρωποι που πάσχουν από λευκοπάθεια, ιδίως παιδιά, έχουν σκοτωθεί, τραυματιστεί, απαχθεί ή έχουν πέσει θύματα απόπειρας απαγωγής στην ανατολική Αφρική όπου καταγράφεται αύξηση των επιθέσεων κατά αλφικών (αλμπίνων) τους τελευταίους έξι μήνες, ανακοίνωσαν τα Ηνωμένα Έθνη.


Ο Ζέιντ Ράαντ αλ Χουσέιν δήλωσε ότι στοχοθετούνται κυρίως παιδιά.




Μάγοι πληρώνουν έως και 75.000 δολάρια για ολόκληρο το σώμα ενός αλμπίνου, σύμφωνα με τον Ερυθρό Σταυρό.».


Βλ. : http://news.in.gr/world/article/?aid=1231391666



Αλμπινισμός ή αλφισμός ή λευκοπάθεια – Τι είναι;


Ο αλφισμός ή αλμπινισμός ή λευκοπάθεια είναι πάθηση που εμφανίζεται εκ γενετής σ' ένα άτομο και σαν κύρια συνέπεια έχει το λευκόχρώμα στο δέρμα και στις τρίχες των μαλλιών και ολόκληρου του σώματος, ενώ η ίριδα των ματιών είναι ρόδινη.

Οι πάσχοντες από αλφισμό έχουν λεπτό δέρμα που παρουσιάζει μεγάλη ευπάθεια στις λοιμώξεις, καθώς και σοβαρά προβλήματα όρασης η οποία είναι ελαττωματική και μπορούν να προκαλέσουν αχρωματοψία ή καταρράκτη, ενώ εμφανίζουν και φωτοφοβία. Στις βαρύτερες μορφές του, οι δύο κυριότερες επιπλοκές του αλφισμού είναι η τύφλωση και η εμφάνιση καρκινωμάτων του δέρματος. Αντίθετα, στον μερικό αλφισμό, η πάθηση χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένες περιοχές του δέρματος και του τριχωτού στις οποίες λείπει η χρωστική και η μοναδική εκδήλωση μπορεί να είναι μία λευκή τούφα τριχών σε κάποιο άλλο σημείο του σώματος.




Ο αλφισμός προκαλείται από την έλλειψη χρωστικής και οφείλεται σε βλάβη των γονιδίων που καθορίζουν τη σύνθεση της μελανίνης. Η έλλειψη αυτή μπορεί να είναι κληρονομική, μπορεί όμως να είναι και αποτέλεσμα του γενετικού φαινόμενου της μεταλλαγής. Για την εμφάνισή του δεν παίζει ρόλο ούτε η φυλή (παρουσιάζεται σε όλες τις φυλές του κόσμου), ούτε το περιβάλλον και οι κλιματολογικές συνθήκες. Παρ' όλα αυτά, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος εμφάνισης του αλφισμού είναι 1 στις 20.000 γεννήσεις, σε κάποιους τόπους τα ποσοστά αυξάνονται (στηνΑφρική είναι 1 στις 5.000 γεννήσεις), ενώ σε άλλους μειώνονται (στη Δανία είναι 1 στις 60.000 γεννήσεις).

Για τα άτομα που πάσχουν από αλφισμό ισχύει διεθνώς ο χαρακτηρισμός albino (από τη λατινική λέξη albus που σημαίνει λευκό), ενώ στην ελληνική γλώσσα τα άτομα αυτά ονομάζονται λευκοπαθικά.

Βλ.: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CF%86%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82



Αλμπινισμός ή αλφισμός ή λευκοπάθεια στα ζώα και στα φυτά




Στα ζώα τα συμπτώματα του αλφισμού παρουσιάζονται όπως ακριβώς και στον άνθρωπο, ενώ στα φυτά προκαλείται η έλλειψηχλωροφύλλης και αλλάζει το χρώμα των λουλουδιών, π.χ. λευκά άνθη σε φυτά που κάτω από φυσιολογικές συνθήκες θα έπρεπε να ήταν κόκκινα.




Βλ. φωτογραφίες ζώων με αλμπινισμό :
http://www.otherside.gr/2013/09/zwa-albino/



Τανζανία : κυνήγι ανθρώπων αλμπίνων




Στην Αφρική όπου υπάρχει το μεγαλύτερο ποσοστό αλφισμού παγκοσμίως και όπου κατά συνέπεια είναι περισσότερο ορατά τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της πάθησης, έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού τα οποία εντάθηκαν δραματικά στην Τανζανία στα μέσα του 2008, όταν και αναφέρθηκαν περίπου 35 δολοφονίες και ακρωτηριασμοί ανθρώπων με αλφισμό (ανάμεσά τους και παιδιά) ως «μαγεμένων», κυρίως από οργανωμένες συμμορίες που μισθώνονται από γιατρούς - μάγους της φυλής. Το γεγονός καταδίκασε με ψήφισμά του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 3 Σεπτεμβρίου 2008.

Βλ. περισσότερα : http://www.kazam.gr/online/node/147006



Η συγκλονιστική ιστορία της αλμπίνο καλλονής Thando Hopa που έγινε μανεκέν






Βλ. : http://www.iefimerida.gr/news/137330/%CE%BF%CE%B9-%CE%B1%CE%BB%CE%BC%CF%80%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CE%B9-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B1%CF%86%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%BD%CE%AD%CE%B3%CF%81%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B5-%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%BA%CF%8C-%CE%B4%CE%AD%CF%81%CE%BC%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BE%CE%B1%CE%BD%CE%B8%CE%AC-%CE%BC%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%AC-%CE%B7-%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CF%84


Επισκεφτείτε : Αλμπίνος, η λευκοπάθεια στη ζωή μας


https://www.facebook.com/pages/%CE%91%CE%BB%CE%BC%CF%80%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%B7-%CE%BB%CE%B




Τάσος Καραντής

Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

Ιστορικά δημόσια ελληνικά χαστούκια

Ιστορικά δημόσια ελληνικά χαστούκια







Χαστούκι : «χτύπημα με την παλάμη στο μάγουλο κάποιου»(άγνωστης ετυμολογίας) – Βλ. Γ.Δ. Μπαμπινιώτη, Λεξικό της νέας ελληνικής γλώσσας, Αθήνα 1998


Το χαστούκι του Κασιδιάρη προς την Κανέλλη, καθώς κι η αθώωσή του, κατέκλυσαν τα ΜΜΕ τις τελευταίες μέρες.






Νομίζω, πως εξηγήθηκε, νομικά, το γιατί αθωώθηκε ο Κασιδιάρης, έγιναν δηλώσεις, κατατέθηκαν θέσεις και απόψεις, όλα αυτά θα τα βρείτε μ’ ένα γκουγκλάρισμα στην τρέχουσα διαδικτυακή επικαιρότητα.






Δυο, όμως, θαρρετά άρθρα γνώμης(που θέτουν κοινωνικά το θέμα), της φίλης Δάφνης Χρονοπούλου(«Χαστούκια κυρίες μου, δημόσια και με το νόμο πια» & «Ζούμε στη χώρα της σφαλιάρας κορίτσια!» - Βλ. http://daphnechronopoulou.blogspot.gr/2015/03/blog-post_8.html & http://www.toportal.gr/?i=toportal.el.koinwnia&id=7307), μου ανέσυραν στη μνήμη(και το έψαξα) άλλα δυο ιστορικά ελληνικά δημόσια χαστούκια που έχουν καταγραφεί, κι έχουν κι αυτά «πολιτική χροιά».





Είναι δύο, κι είναι χαστούκια μεταξύ γυναικών.


Ας τα θυμηθούμε :


1963 / ΤΟ ΧΑΣΤΟΥΚΙ ΠΟΥ ΙΣΩΣ ΕΡΙΞΕ ΜΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - Το χαστούκι της Αμπατιέλου προς τη βασίλισσα Φρειδερίκη






«Έχουν περάσει ήδη 52 χρόνια από το χαστούκι που δρομολόγησε μια αλυσίδα εξελίξεων με κατάληξη την πτώση της κυβέρνησης της ΕΡΕ, ένα θρυλικό περιστατικό το οποίο έλαβε διαστάσεις αστικού μύθου και δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ από τις εμπλεκόμενες ισχυρές γυναίκες της εποχής.


Τον Απρίλιο του 1963 η βασίλισσα των Ελλήνων Φρειδερίκη επισκέφτηκε το Λονδίνο συνοδευόμενη από τον διάδοχο του θρόνου Κωνσταντίνο προκειμένου να παραβρεθεί στους γάμους της πριγκίπισσας Αλεξάνδρας του Κεντ, εξαδέλφης της Ελισάβετ της Αγγλίας.


Την 20ή του μήνα, ημέρα Σάββατο, καθώς η βασίλισσα βγαίνει από το ξενοδοχείο Claridges έρχεται αντιμέτωπη με την Μπέτυ Αμπατιέλου(1917-2011) βλ. http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CF%80%CE%AD%CF%84%CF%85_%CE%91%CE%BC%CF%80%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%AD%CE%BB%CE%BF%CF%85 ) η οποία συνοδεύεται από ομάδα Κυπρίων διαδηλωτών και ζητά επίμονα συνάντηση με τη Φρειδερίκη προκειμένου να της παραδώσει επιστολή στην οποία ζητάει την αποφυλάκιση του συζύγου της, Αντώνη Αμπατιέλο (μετέπειτα ηγετικού στελέχους του ΚΚΕ) και άλλων πολιτικών κρατουμένων.





Η Φρειδερίκη αρνήθηκε να της μιλήσει και η Αμπατιέλου τη χαστούκισε! Στην προσπάθειά της να διαφύγει η βασίλισσα και η πριγκίπισσα Ειρήνη που ήταν μαζί της χτύπησαν την πρώτη πόρτα που βρήκαν μπροστά τους και μπήκαν σε ξένο σπίτι ζητώντας προστασία.






Στο πλευρό της Αμπατιέλου στο Λονδίνο σπεύδει ο Γρηγόρης Λαμπράκης. Την Κυριακή 28/4 επισκέπτονται μαζί το Claridges και ο Λαμπράκης ζητάει ακρόαση από τη βασίλισσα Claridges. Δεν γίνονται δεκτοί και τότε ο  Λαμπράκης δίνει συνέντευξη στις βρετανικές εφημερίδες, επισημαίνοντας ότι «στην Ελλάδα δεν κυβερνά η κυβέρνηση ή ο βασιλεύς αλλά η βασίλισσα». Στις 22 Μαΐου ο Γρηγόρης Λαμπράκης έπεσε θύμα δολοφονικής επίθεση στη Θεσσαλονίκη και εξέπνευσε πέντε μέρες αργότερα.





Όπως γράφει στα απομνημονεύματά του ο Αντώνης Αμπατιέλος, ο πρόεδρος της ΕΔΑ Ιω. Πασαλίδης ρώτησε αργότερα την Μπέτυ Αμπατιέλου αν πράγματι χαστούκισε τη Φρειδερίκη, κι όταν εκείνη επανέλαβε (όπως είχε κάνει στη βρετανική τηλεόραση) πως όχι, ο Πασαλίδης τη συμβούλεψε: «Μη λες ότι δεν τη χτύπησες. Ο λαός θέλει να λες ότι τη χτύπησες».


1997 - ΤΟ ΧΑΣΤΟΥΚΙ ΤΗΣ ΑΘΗΝΗ ΣΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΙΑΝΗ


«Το πιο... ιστορικό ίσως χαστούκι της σύγχρονης τηλεοπτικής ιστορίας(πριν του Κασιδιάρη):
Απόγευμα Οκτωβρίου του 1997 η Δήμητρα Λιάνη – Παπανδρέου έχει όλες τις κάμερες στραμμένες πάνω της κατά την παρουσίαση του βιβλίου της «10 χρόνια και 54 ημέρες». Στην ουρά περιμένει υπομονετικά για ένα υπογεγραμμένο αντίτυπο, μια παντελώς άγνωστη γυναίκα με κοτσίδα.

Μόλις, όμως, έρχεται η σειρά της για την αφιέρωση αιφνιδιάζει τους πάντες χαστουκίζοντας δύο φορές την Δήμητρα Λιάνη!




Η Αναστασία Αθήνη-Τσούνη είναι ευχαριστημένη που έκανε το καθήκον της ως φεμινίστρια (να διασύρει δημοσίως το «κακό πρότυπο» γυναίκας – συζύγου) και γίνεται διάσημη στο πανελλήνιο. Αργότερα εξαργυρώνει τη δημοσιότητά της βάζοντας υποψηφιότητα στις εθνικές εκλογές με το ΛΑΟΣ(Β΄ Αθηνών)…».








Βλ. http://www.e-magazino.gr/diafores-eidiseis/ta-xastoukia-pou-egrapsan-istoria.html


Απολογισμός : μισός αιώνας, τρία ιστορικά δημόσια ελληνικά χαστούκια, δύο από γυναίκα προς γυναίκα, ένα από άνδρα προς γυναίκα, ένα κομμουνιστικό, ένα ακροδεξιό κι ένα νεοναζιστικό.


Ελπίζω να μην δουν τα μάτια μας άλλα…

Τάσος Καραντής

Τετάρτη 4 Μαρτίου 2015

Θάνατος : πράξη δημιουργίας;

Θάνατος : πράξη δημιουργίας;




Λέει η επιστήμη πως ο άνθρωπος είναι το μόνο ον που έχει επίγνωση του θνητότητάς του(γνωρίζει, δηλαδή, ότι θα πεθάνει). Παρότι, υπάρχουν κι όντα που αυτοκτονούν(π.χ. το ιγκουάνα), δεν έχει απορριφτεί η μοναδικότητα αυτής της επίγνωσης του ανθρώπου.




Αυτή η επίγνωση αποτελεί, νομίζω, και την αφετηρία, μα και τη δύναμη, όλων των θρησκειών, από τα πανάρχαια χρόνια ως τις μέρες μας. Η θρησκεία είναι μία εφεύρεση, που έχουμε ανάγκη, όταν ο εαυτός μας είναι αδύναμος και πληγωμένος, από ένα σωρό καταστάσεις ή σωματικές ασθένειες, είναι η θρησκεία η μορφίνη που απαλύνει τον πόνο.






Ακόμα κι ιατρική επιστήμη, που γνωρίζει το φυσικό μηχανισμό του «μοιραίου» στη φύση(γη και διάστημα) - όλα γεννιόνται και πεθαίνουν, άνθρωποι κι άστρα – παλεύει, τουλάχιστον, για τη μακροζωία.





Μεγάλο το θέμα, που ξεκινά από την εμφάνιση του ανθρώπου στη γη. Κι απασχολεί τους πάντες, θρήσκους κι άθρησκους, άθεους κι αγνωστικιστές ή σκεπτικιστές.


Την ιδέα για τη μηδαμινή προσέγγισή μου, στο τεράστιο αυτό θέμα, όπως επιγράφεται στον τίτλο, μου δόθηκε από μια κινηματογραφική ταινία, και, στην ουσία, βάζω σε μια τάξη, την οπτική περί θανάτου, αυτού του κινηματογραφικού έργου τέχνης. Είναι, δηλαδή, μια προσέγγιση του θανάτου, από την πλευρά της τέχνης, και, ενός δημιουργού της, με λίγα στοιχεία από την μυθολογία των Μάγιας, που μάλλον είναι τα πιο προσιτά για τον σκεπτικιστή, που δεν είναι πεπεισμένος για κάτι συγκεκριμένο.





Η ταινία : “The Fountain”(Η πηγή της ζωής)





Πρόκειται για την ομώνυμη(2006) του  Darren Aronofsky(σενάριο και σκηνοθεσία), με την εξής υπόθεση :

«Η ταινία μας αφηγείται τρεις ιστορίες, ή μάλλον, την ίδια ιστορία σε τρεις διαφορετικές στιγμές. Ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί τον χρόνο σαν μια λωρίδα χαρτιού που την τυλίγει και οι δύο άκρες τις ενώνονται και σχηματίζουν ένα δαχτυλίδι.

Ένας γιατρός του 21ου αιώνα αναζητά την θεραπεία για τον καρκίνο. Το ενδιαφέρον του είναι άμεσο, καθώς η λατρεμένη του γυναίκα είναι ασθενής.




Η λύση ίσως κρύβεται στον χυμό ενός δέντρου της Κεντρικής Αμερικής. Η σύζυγός του νοιώθει ότι πλησιάζει το τέλος, όμως δε φοβάται. Νοιώθει πλήρης. Για να το εξηγήσει αυτό στον άντρα της, γράφει ένα βιβλίο.





Εκεί, ξεδιπλώνεται μια ιστορία για την Ισπανία του 16ου αιώνα και την βασίλισσα που χρειαζόταν την Πηγή της Ζωής για να νικήσει τους αντιπάλους του Θρόνου.




Ο κονκισταδόρ της θα πάει στις νέες χώρες και θα αναζητήσει το μυστικό της Πηγής στους Μάγιας. Είναι έτοιμος να δώσει και την ζωή του για αυτό το σκοπό.




Στο βιβλίο όμως έχει αφήσει το τελευταίο κεφάλαιο κενό, ζητώντας σαν τελευταία επιθυμία να ολοκληρωθεί από τον γιατρό. Πιστεύει ότι με αυτό τον τρόπο εκείνος θα καταφέρει να δεχτεί το θάνατό της όταν συμβεί.


Παράλληλα, γινόμαστε μάρτυρες του ταξιδιού ενός ναύτη των άστρων στο μέλλον. Είναι ο γιατρός του 21ου αιώνα. Ζει σε μια βιόσφαιρα και κουβαλάει το πιο πολύτιμο φορτίο.




Προορισμός του είναι το χρυσό νεφέλωμα Σιμπάλμπα, το ετοιμοθάνατο αστέρι που οι Μάγιας θεωρούσαν ότι είναι ο Κάτω Κόσμος.».




*Βλ. περισσότερα για την ταινία : http://cine.gr/film.asp?id=708040&page=4



Η επιστήμη : ο θάνατος είναι μια ασθένεια σαν όλες τις άλλες;


Ο γιατρός βροντοφωνάζει κάποια στιγμή στην ταινία : «Ο θάνατος είναι μια ασθένεια σαν όλες τις άλλες. Και εγώ θα βρω το γιατρικό!».




Ο κεντρικός ήρωας δεν θέλει να δεχτεί ότι μπορεί να χάσει την γυναίκα του, θεωρεί τον θάνατο ασθένεια και θέλει να βρει αντίδοτο. Γίνεται έξαλλος στην ιδέα του θανάτου, και η οργή του τον κάνει να διαπερνά τα όρια του καθωσπρεπισμού και της ευγένειας, ακόμα και προς την πολυαγαπημένη του σύζυγο.




Στη προσπάθεια του να βρει το αντίδοτο του καρκίνου, το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα βρίσκεται στα εργαστήρια ερευνών, παρά στο σπίτι.




 Ο σκοπός του είναι, μόνο, να την κρατήσει κοντά του στη ζωή, ρισκάροντας, έτσι, να μην μοιραστεί μαζί της ούτε τις τελευταίες της στιγμές, απουσίες που δεν δικαιολογείς ποτέ στον εαυτό σου, ανεξάρτητα από το σκοπό τους.







Ο φόβος του θανάτου – για την επιστήμη - είναι η μεγαλύτερη ασθένεια απ’ όλες τις άλλες. Είναι ένας φόβος που σε στρέφει στον μεγαλομανή εναγκαλισμό της ίδιας σου της ύπαρξης, του εγώ σου. Και στη ματαιοδοξία, κόντρα στην ολότητα του σύμπαντος, που τα πάντα, μέσα σ’ αυτό, γεννιούνται και πεθαίνουν.




Η επιστήμη, όσο θα λειτουργεί μηχανιστικά, θα βρίσκεται, πάντα, σ’ ένα δρόμο προς κάποιο άγνωστο ελιξήριο(φάρμακο), το οποίο, απλά, θα προσθέτει χρόνια, σε όσους  ποθούν να τα προσθέσουν στη ζωή τους, αφαιρώντας, ταυτόχρονα, τα παραπλανημένα χρόνια της ζωής του, μέσα σε μια διαδικασία, που θα την έβλεπα ως ένα μπούμερανγκ αυτοπαγίδευσης. Σ’ ένα σισύφειο κυνήγι της αιωνιότητας, για μια ανθρώπινη ύπαρξη χωρίς ημερομηνία λήξης… χίμαιρα…




«Η επιθυμία να ζήσουμε για πάντα υπάρχει βαθιά μέσα στην κουλτούρα μας. Καθημερινά όλος ο κόσμος προσπαθεί να βρει τρόπους που θα τον κάνουν να δείχνει νεότερος», λέει ο Αρονόφσκι. «Οι άνθρωποι προσεύχονται να παραμείνουν νέοι και συχνά αρνούνται ότι ο θάνατος είναι κι αυτός κομμάτι της ζωής. Τα νοσοκομεία ξοδεύουν άπειρα χρήματα για να κρατήσουν ανθρώπους ζωντανούς. Φαίνεται ότι μας απασχολεί τόσο πολύ το πώς θα διατηρήσουμε το σώμα, που ξεχνάμε το πνεύμα. Έτσι, αυτό είναι ένα από τα κεντρικά θέματα που ήθελα να θίξω στην ταινία : Μήπως ο θάνατος είναι που μας κάνει ανθρώπινα όντα κι, αν μπορούσαμε να ζήσουμε για πάντα, τότε θα χάναμε την ανθρωπιά μας;»…







Η θέση του χριστιανισμού : «Το Δέντρο της Ζωής»


Στην ουσία, δεν εξετάζεται στην ταινία, και στην οπτική που θέλω να παρουσιάσω, αλλά, επειδή διέπει όλον τον δυτικό κόσμο, βοηθάει να τον γνωρίζουμε :

«Τι είναι και τι συμβολίζει το "Δέντρο της Ζωής";

Το Δέντρο της Ζωής, «ξύλο της ζωής», αναφέρεται για πρώτη φορά στο Γεν. 2,9 όπου γίνεται αναφορά σε τριών ειδών δέντρα του παραδείσου:

1ον Εκείνα που έχουν βρώσιμους καρπούς.

2ον Το δέντρο που θα συντελούσε στην πνευματική αύξηση του ανθρώπου (ή και στην ολοκληρωτική αποξένωσή του από το θεό) το Δέντρο της Γνώσης του Καλού και του Κακού.

3ον Το  δέντρο που θα του χάριζε την αιώνια ζωή. Για το ίδιο δέντρο υπάρχει αναφορά στό Γεν. 3,22.24. Κατά παρόμοιο τρόπο, για να ενθαρρύνει και να υπενθυμίζει στους πρωτόπλαστους τη δυνατότητα της άμεσης μετοχής στην αθανασία, υπήρχε το Δέντρο της Ζωής.

Δεν ήταν ο καρπός του δέντρου που θα παρείχε την αθανασία. Αίτιο της αθανασίας είναι μόνο η θεία βουλή και η εντολή του θεού, που θα δινόταν εφόσον ο άνθρωπος καθιστούσε τον εαυτό του (με την πνευματική άσκηση που του παρείχε το Δέντρο της Γνώσης) έτοιμο να δεχτεί τη θεία αυτή δωρεά.

Η εικόνα του «ξύλου της ζωής» επανέρχεται στην Αποκάλυψη. Στο 2,7 ο καρπός του δίνεται πρός βρώση σ’ όποιον νικήσει καί εξασφαλίζει τη θεραπεία όλων των εθνών στο 22,2.14.»(Βλ. http://orthodoxanswers.gr/%CE%A4%CE%AF-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%B9-%CF%83%CF%85%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%AF%CE%B6%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF-%CF%84/).






Η μυθολογία των Μάγιας






Από το σενάριο της ταινίας :

«Ο Πρώτος Πατέρας είναι ο Πρώτος Άνθρωπος. Θυσιάστηκε για να φτιάξει τον κόσμο. Το Δέντρο της Ζωής έχει ρίζες μέσα του. Το σώμα του έγινε ρίζες. Απλώθηκαν και σχημάτισαν τη Γη. Η ψυχή του έγινε κλαδιά που σχημάτισαν τον ουρανό. Έμεινε μόνο το κεφάλι του Πρώτου Πατέρα. Τα παιδιά το κρέμασαν στον ουρανό κι έγινε το Σιμπάλμπα(Xibalba), το νεφέλωμα. Ο θάνατος είναι μια πράξη δημιουργίας.»







Ο Άδης της μυθολογίας των Μάγιας


Από το σενάριο της ταινίας :

«Είναι ένα νεφέλωμα, γύρω από ένα ισχνό άστρο. Γι’ αυτό φαίνετα;ι χρυσό. Οι Μάγιας το λένε Σιμπάλμπα(Xibalba). Ήταν ο Άδης τους. Εκεί πήγαιναν οι νεκρές ψυχές για να ξαναγεννηθούν. Σύντομα θα εκραγεί, θα πεθάνει και θα γεννήσει νέα άστρα. Οι Μάγιας διάλεξαν ένα ετοιμοθάνατο άστρο για Άδη τους. Απ’ όλα τα υγιή φωτεινά σημεία στον ουρανό, βρήκαν αυτό που πεθαίνει…».






Θάνατος : δρόμος προς το δέος και πράξη δημιουργίας






Από το σενάριο της ταινίας :

«Ο Μόζες Μοράλες(ένας ξεναγός), μου είπε για τον πατέρα του που είχε πεθάνει. Δεν ήθελε να το πιστέψει. Είπε ότι αν ξέθαβαν τον πατέρα του δεν θα ’ταν εκεί. Έσπειραν έναν σπόρο πάνω στον τάφο του. Ο σπόρος έγινε δέντρο.






Ο πατέρας του έγινε κομμάτι του δέντρου. Αναπτύχθηκε μέσα στο ξύλο. Μέσα στα άνθη. Κι όταν ένα σπουργίτι έφαγε τον καρπό του δέντρου, ο πατέρας του πέταξε με τα πουλιά.




Είπε, ότι ο θάνατος ήταν ο δρόμος του πατέρα του προς το δέος.».





Τάσος Καραντής