Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2015

Αθηνά Ισιγώνη - φέροντας το όνομα του Έλληνα σχεδιαστή του θρυλικού Mini Cooper!

Αθηνά Ισιγώνη - φέροντας το όνομα του Έλληνα σχεδιαστή του θρυλικού Mini Cooper!






Από τα θετικά του εικονικού f/b, είναι πως, μπορείς, να κάνεις τις πιο απρόσμενες συναντήσεις και γνωριμίες, εκεί που δεν το περιμένεις.

Όλα ξεκίνησαν από μια ανάρτησή μου για τον δημιουργό(σχεδιαστή) του θρυλικού αυτοκινήτου  Mini Cooper, ο οποίος ήταν Έλληνας! Ο Αλέξανδρος Ισιγώνης! Λίγες μέρες μετά βλέπω στην ανάρτησή μου ένα like από μία – άγνωστή μου τότε – Αθηνά Ισιγώνη… Κινούμενος, πάντα, από την παρατήρηση του δημοσιογραφικού δαιμονίου μου(ως δημοσιογράφος), της έγραψα, κι έτσι, γνώρισα, αφενός τη συγγενή του δημιουργού του Mini Cooper, κι, αφετέρου, μια (νεαρή) συνάδελφό μου, άξια δημοσιογράφο, με αρχές, θέσεις ήθος και δυναμισμό, που σπανίζουν. Έτσι γίναμε διαδικτυακοί φίλοι με την Αθήνα Ισιγώνη, και, φυσικά, της πρότεινα, μια συνέντευξη, για το προσωπικό δημοσιογραφικό μπλογκ μου(TA - SOS), για να μιλήσουμε για την Αλέξανδρο Ισιγώνη, αλλά και την Αθηνά Ισιγώνη.

Η αλήθεια είναι, πως, τόσο, για τον Αλέξανδρο Ισιγώνη, όσο και για το Mini Cooper, έχουν γραφτεί πολλά στο ιντερνέτ(εξάλλου, ευκαιρίας δοθείσης, παρουσιάζω τα σχετικά λινκ σ’ αυτήν την ανάρτηση), αλλά, διαφορετικό είναι να μιλάς, μ’ ένα συγγενικό του πρόσωπο… Και πράγματι η συνέντευξη, με την Αθήνα Ισιγώνη, έχει πολλές μικρές αποκαλυπτικές «λεπτομέρειες», αλλά άγνωστες μέχρι σήμερα, και, συνάμα, ουσιαστικές και χρήσιμες, αφού φωτίζουν έναν… φωτισμένο δημιουργό και την τεχνολογική καινοτομία του,  που αναγνωρίστηκε και τιμήθηκε παγκοσμίως!

Ευχαριστώ το «χάος του διαδικτύου» για τη γνωριμία μου με την Αθηνά Ισιγώνη και την  ίδια για τη φιλία της και την προθυμία της γι’ αυτήν τη συνέντευξη, για τον θείο της Αλέξανδρο Ισιγώνη και το θρύλο που δημιούργησε, το  Mini Cooper!



- Αθηνά, έχεις το επώνυμο(Ισιγώνη) του Αλέξανδρου Ισιγώνη, του δημιουργού ενός θρύλου, του  Mini Cooper! Ποια είναι η συγγενική σου σχέση μαζί του; 


- Ο Αλέξανδρος Ισιγώνης είναι ο πρώτος ξάδερφος του παππού μου! Για την ιστορία, ο πατέρας του θείου μου με τον πατέρα του παππού μου ήταν αδέρφια. Οπότε εγώ προέρχομαι από την πλευρά του Μιλτιάδη Ισιγώνη, διότι δυστυχώς ο θείος μου δεν κατάφερε να δημιουργήσει οικογένεια, εξαιτίας της μεγάλης προσφοράς του σε μηχανολογικό επίπεδο στις ένοπλες δυνάμεις της Μ. Βρετανίας στον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, και στην μετέπειτα καριέρα του ως σχεδιαστής αυτοκινήτων στην αυτοκινητοβιομηχανία Austin Morris στην οποία αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά.






- Θα ήθελα να μου πεις, μέσα απ’ αυτά που έχεις ακούσει από την οικογένειά σου, τη σχέση του Αλέξανδρου Ισιγώνη με τα αυτοκίνητα και τη σχεδίασή τους.


- Από τα όσα έχω καταλάβει κι έχω συμπεράνει, ο Αλέξανδρος Ισιγώνης και το αυτοκίνητο ήταν άρρηκτα συνυφασμένα. Ουσιαστικά το αυτοκίνητο ήταν μια προέκταση του εαυτού του. Του άρεσε οτιδήποτε κινούνταν και είχε ρόδες.




- Είχε διηγηθεί, ο ίδιος, στην οικογένεια, την ιστορία του; Δηλαδή πως συνέλαβε την ιδέα του  Mini Cooper, και το πως αυτή πήρε «σάρκα και οστά»;



- Ναι! Την είχε διηγηθεί στον παππού μου και μετά πέρασε η ιστορία στον πατέρα μου, από τον οποίο την έμαθα κι εγώ.


- Την τεράστια επιτυχία της δημιουργίας του αυτής και τον θρύλο του  Mini Cooper, πως τον εξέλαβε και τον διαχειρίστηκε ο ίδιος;

- Σε γενικές γραμμές ο θείος μου ήταν πολύ σεμνός άνθρωπος, αρκεί να σου πω, για την ιστορία, ότι το mini Cooper το σχεδίασε πάνω στο τραπεζομάντηλο του τραπεζιού ενός εστιατορίου που είχε καθίσει να φάει με ένα φίλο του! Μόλις τελείωσε το σχέδιο πήρε το τραπεζομάντηλο από το τραπέζι και πήγε κατευθείαν στον διευθυντή της Austin Morris για να του το δείξει και να τον πείσει να το κατασκευάσουν. Στη συνάντησή τους ο διευθυντής, παρά το γεγονός ότι ενθουσιάστηκε με το σχέδιο, διαφώνησε με τον θείο μου ως προς το γεγονός ότι ήταν πολύ μικρό! Τότε ο θείος μου του απάντησε με μια φράση, η οποία κυκλοφορεί στις λέσχες των αυτοκινητιστών μέχρι σήμερα, του είπε, λοιπόν, «Μα αυτή είναι η επιτυχία του σχεδίου κύριε διευθυντά!  Είναι όσο μικρό πρέπει για να χωράει στις καρδιές των ανθρώπων»!







- Στη Μεγάλη Βρετανία χαρακτηρίστηκε ως «ο Έλληνας θεός», όπως ήταν το παρατσούκλι του, και χρίστηκε «σερ» από τη βασίλισσα Ελισάβετ. Στην Ελλάδα υπήρχε κάποιος κρατικός έπαινος ή επιβράβευση, για την παγκόσμια αυτή επιτυχημένη δημιουργία του, που τιμά και τη χώρα μας, λόγω της ελληνικής καταγωγής του;


- Ναι, έτσι αποκαλούσαν τον θείο μου, αλλά, όπως σου είπα, ήταν ταπεινός και δεν ασπάστηκε ποτέ, όλα αυτά τα κοπλιμέντα. Μετά την τεράστια αποδοχή του Mini Cooper στη Μ. Βρετανία, αλλά και σε όλη σχεδόν την Ευρώπη,  η βασίλισσα Ελισάβετ,  τον προσκάλεσε για τσάι, για να τον γνωρίσει από κοντά και εκείνος της πρότεινε να την κάνει μία βόλτα με το mini! Έτσι και έγινε! Η βασίλισσα κατενθουσιάστηκε και λίγο αργότερα τον έχρισε με τον τίτλο του «Σερ», κυρίως λόγω της προσφοράς του στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο.  Τότε ο Αλέξανδρος Ισιγώνης έδωσε τα «φώτα» του στην εξέλιξη των συστημάτων διεύθυνσης των βρετανικών στρατιωτικών οχημάτων, κάνοντάς τα πολύ αξιόπιστα. Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν υπήρξε καμία αναγνώριση,  παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ο Αλέξανδρος Ισιγώνης προσπάθησε αρκετές φορές να μεσολαβήσει στην κατασκευή αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα μας, προσκρούοντας όμως συνεχώς σε γραφειοκρατικούς τοίχους και αρνήσεις…




- Ποιο ήταν, τελικά, κατά τη γνώμη του, το μυστικό της τεράστιας επιτυχίας του Mini Cooper;


- Ο θείος μου, όντας καινοτόμος κι ιδεαλιστής, κατάφερε να επικρατήσει και να τραβήξει τους αγοραστές μακριά από τα μεγάλα, πολυτελή βενζινοφόρα αυτοκίνητα, και, γενικότερα εισήγαγε την μόδα της μινιμαλιστικής προσέγγισης στο σχεδιασμό όχι μόνο αυτοκινήτων, αλλά κι ενός νέου τρόπου ζωής και νοήματος στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο.


- Αποτέλεσε και του ιδίου το αγαπημένο μεταφορικό μέσο, ή άλλο – δικό του ή μη – ήταν το αγαπημένο του αυτοκίνητο; 


- Ναι! Φυσικά και το Mini αποτέλεσε το αγαπημένο του αυτοκίνητο και δεν το αποχωρίστηκε ποτέ!  Για την ιστορία, ο Enzo Ferrari, που ήταν φίλος του, του ζήτησε ένα custom mini cooper, βαμμένο στο κόκκινο της Ferrari κι άλλα πολλά!







- Ποιες άλλες πλευρές του Αλέξανδρου Ισσιγώνη θα μπορούσες να μας φωτίσεις και να μας αναδείξεις;


- Από αυτά που γνωρίζω,  ο Αλέξανδρος Ισιγώνης ήταν χαμηλών τόνων άνθρωπος, αλλά με πολύ ισχυρό χαρακτήρα και παθιασμένος με την δουλειά του και τα αυτοκίνητα.



- Για τη δική σας οικογένεια τι σημαίνει ο Αλέξανδρος Ισιγώνης, σε σχέση με τον άνθρωπο, αλλά και τον ευρηματικό σχεδιαστή;



- Για μένα και την οικογένεια μου, ο Αλέξανδρος Ισιγώνης αποτελεί έναν θρύλο και ένα πρότυπο.  Ο ίδιος απέδειξε, πως, χωρίς πολλά λόγια,  αλλά με δημιουργική φαντασία και πολύ δουλειά, μπορεί κανείς να αλλάξει τον κόσμο και να συμβάλλει στο να τον κάνει πιο όμορφο και πιο χαρούμενο.






- Η Αθήνα Ισιγώνη σε ποιο δημοσιογραφικό δρόμο «οδηγεί», και ποια στάση ζωής έχει στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης;


- Προσπαθώ να παραμείνω «μάχιμη» κι αντικειμενική στη δουλειά μου, όσο πιο «καθαρή» γίνεται, μακριά από κομματικές «συναγωγές». Αυτό που θα πρέπει να έχουμε κατά νου, είναι πως δεν βρίσκεται μόνο η χώρα μας στην κρίση, ούτε βέβαια η Ελλάδα είναι η αιτία της κρίσης, που αρκετοί παπαγαλίζουν. Η κρίση έχει λάβει εδώ και χρόνια παγκόσμιες διαστάσεις και σε πολλαπλά επίπεδα, κυρίως σ’ αυτό των αξιών και του ανθρωπισμού. Όταν όλα γύρω μας μεταφράζονται πια σε cds και cdo, τότε σίγουρα κάτι πάει τελείως στραβά σε παγκόσμια κλίμακα!






- Κι ως «τέλος» της κουβέντας μας. Αθηνά, εσύ έχεις Mini Cooper;


- Έχω ένα πανέμορφο κλασικό mini cooper, που αυτή την περίοδο βρίσκεται στο συνεργείο για συντήρηση.  Δυστυχώς τα ανταλλακτικά είναι πλέον δυσεύρετα και πολύ ακριβά. Προς το παρόν, οδηγώ μια όμορφη alfa romeo, που μου άφησε ο πατέρας μου. Άλλωστε δεν θα μπορούσα να οδηγώ τίποτα συμβατικό. Για την ώρα λοιπόν, όπως έλεγε κι ο Ελύτης «Βρήκα καλό κι ωραίο, σε μια σπορ Άλφα Ρομέο»!



Ο Αλέξανδρος Ισιγώνης





Το παρατσούκλι του ήταν ο «Έλληνας Θεός» και χρίστηκε σερ από τη βασίλισσα Ελισάβετ. Είναι ο άνθρωπος, που έμεινε στη ιστορία, ως ο σχεδιαστής του θρυλικού Μίνι Κούπερ. Ο λόγος για τον, ελληνικής καταγωγής, Βρετανό σχεδιαστή αυτοκινήτων Alec Issigonis(Αλέξανδρος Ισιγώνης).


*Βλ. περισσότερα για τον Αλέξανδρο Ισιγώνη στα παρακάτω λινκς :


- http://www.sansimera.gr/biographies/290

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE%BB%CE%B5%CE%BA_%CE%99%CF%83%CF%83%CE%B9%CE%B3%CF%8C%CE%BD%CE%B7%CF%82


http://www.iefimerida.gr/news/120829/%CE%B1%CE%BB%CE%AD%CE%BE%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%82-%CE%B9%CF%83%CE%B9%CE%B3%CF%8C%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CF%8C%CE%BB%CE%B7-%CE%B7-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B1-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CF%81%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C-mini-cooper-%CE%BA%CE%B9-%CE%AD








Το Morris Mini Minor ή Mini Cooper


Το Morris Mini Minor ή Mini Cooper, όπως είναι γνωστό στην Ελλάδα, είναι ένα αυτοκίνητο σπαρτιάτικης λογικής, χωρίς ραδιόφωνο και αξεσουάρ, καθότι o δημιουργός του πίστευε ότι αποσπούν την προσοχή του οδηγού.






Πολύ γρήγορα το «Μίνι» θα γίνει παγκόσμιο μπεστ σέλερ, με πωλήσεις 5,3 εκατομμυρίων τεμαχίων, χαρίζοντας στον Ισιγώνη μια θέση στο Πάνθεον των σχεδιαστών του 20ου αιώνα. Το «Μίνι», σύμβολο της νεανικής ανεξαρτησίας, κυκλοφορεί ως το 2000 με βελτιώσεις και παραλλαγές, κι έκτοτε ως «New Mini» από την BMW.






Η Mini επανάσταση σε αριθμούς

- 26 Αυγούστου 1959: Το πρώτο μοντέλο εμφανίζεται στην αγορά.
496 στερλίνες κόστιζε το πρώτο μοντέλο.

- 20.000 αυτοκίνητα είναι η παραγωγή της πρώτης χρονιάς.

- 3 είναι οι κατακτήσεις του στο Ράλλι Μόντε Κάρλο.

- 41 χρόνια συνεχούς παραγωγής μέχρι να αποσυρθεί το μοντέλο, το 2000.

- 5.387.862 αυτοκίνητα πέρασαν συνολικά από την γραμμή παραγωγής όλα αυτά τα χρόνια.

- 68 λέσχες φίλων του Mini Cooper υπάρχουν σήμερα σε όλο τον κόσμο.

- 100.000 αυτοκίνητα ήταν η παραγωγή του μοντέλου το 1961.

- 140 διαφορετικές εκδόσεις κυκλοφόρησαν από διάφορες εταιρείες.

Η φίρμα Mini αποτέλεσε το μοναδικό τμήμα που διατήρησε η B.M.W. μετά την πώληση του Ομίλου Rover. Το τελευταίο παλαιού τύπου Mini βγήκε από την γραμμή παραγωγής του εργοστασίου του Longbridge, στις 4 Οκτωβρίου του 2000, ενώ ένα νέο μοντέλο Mini κυκλοφόρησε το επόμενο έτος στην Ευρώπη και το 2002 στις Ηνωμένες Πολιτείες.


Το Mini Cooper πάει σινεμά


- «Συλλάβετε τον Κάρτερ» /1971

- «Χωρίς Ταυτότητα» (Bourne Identity) /2002

- «Ο Κρουπιέρης» /1998

- «Ληστεία αλά Ιταλικά» /2002

- «Όστιν Πάουερς, το Χρυσό Εργαλείο» /2002

Αυτές είναι οι πέντε δημοφιλέστερες ταινίες της κατηγορίας «Mini Cooper», όπως ψηφίστηκαν από τους αναγνώστες βρετανικού κινηματογραφικού site. Η λίστα των ταινιών στις οποίες «πρωταγωνιστεί» περιλαμβάνει από το αισθηματικό «Ένας Άντρας, μια Γυναίκα» του Κλ. Λελούς και το ψυχολογικό δράμα «Ο Υπηρέτης» του Τζ. Λόουζι, έως το «Πάρε τα Λεφτά και Τρέχα» του Γούντι Άλεν και τις «Διακοπές του Μίστερ Μπιν».


*Βλ. περισσότερα για το Mini Cooper στα παρακάτω λινκς :


- http://el.wikipedia.org/wiki/Mini_(1959)

- http://www.autoblog.gr/2011/01/26/mini-history/

- http://www.mini.com.gr/




Τάσος Καραντής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου